Perlindungan Hayat
Lindungi diri anda dan yang tersayang daripada ketidakpastian hidup dengan pelan insurans hayat dan takaful AIA.
Pilih daripada salah satu kategori di kanan atau klik untuk cadangan mengikut keperluan anda.
Kami sedia membantu anda.Dapatkan maklumat terkini mengenai dana-dana kami dan prestasi dana tersebut.
Untuk Individu
Untuk Perniagaan
Lindungi diri anda dan yang tersayang daripada ketidakpastian hidup dengan pelan insurans hayat dan takaful AIA.
Elak perbelanjaan perubatan yang tidak dijangka dengan pelan insurans dan takaful perubatan AIA.
Fokus kepada pemulihan dan bukan komitmen kewangan anda apabila anda mempunyai pelan insurans atau takaful penyakit kritikal AIA.
Kekal dilindungi apabila anda menjamin masa depan anda dengan pilihan pelan perlindungan dan pelaburan AIA.
Lindungi diri anda daripada kemalangan dengan pelan perlindungan kemalangan diri AIA.
Biayai hartanah impian anda dan pastikan isi rumah dilindungi.
Dapatkan perlindungan komprehensif untuk kenderaan bermotor anda.
Dapatkan pelan insurans dan takaful kami secara dalam talian untuk perlindungan serta-merta.
AIA Vitality adalah program kesejahteraan yang disokong oleh bidang sains yang sesuai dengan anda dan memberi ganjaran bagi pilihan kesihatan anda. Ketahui lebih lanjut
Panduan dan tip-tip mengenai topik kesihatan dan kewangan terkini.
LIHAT SEMUA DALAM TAHUKAH ANDA?Hampir seabad lamanya, AIA memenuhi keperluan jutaan orang yang sentiasa berubah di seluruh rantau Asia Pasifik.
BACA LEBIH LANJUTKami bertekad untuk membantu menjawab pertanyaan anda dengan sentuhan perkhidmatan pelanggan yang memuaskan.
Hubungi AIA{{title}}
{{label}}
Perhatian:
Perhatian: Untuk pengguna peranti mudah alih Huawei, kami mencadangkan agar anda memadamkan aplikasi My AIA dan AIA Vitality Malaysia yang sedia ada dalam telefon mudah alih anda dan memuat turun dan menggunakan versi baharu aplikasi in menerusi Galeri Aplikasi Huawei.
Perhatian: Untuk sebarang pertanyaan mengenai E-kad perubatan; pra-pendaftaran di klinik panel untuk rundingan doktor; manfaat & penggunaan; surat rujukan; permintaan surat jaminan; bil perubatan; tuntutan; AIA Vitality dan Penilaian Kesihatan Kewangan (FHC), sila muat turun senarai lengkap Soalan Lazim di sini.
Apabila anda membeli polisi insurans, anda memindahkan risiko potensi kerugian kewangan kepada syarikat insurans sebagai pertukaran kepada suatu bayaran. Syarikat insurans tersebut, sebagai balasan, berjanji untuk memberikan anda bantuan kewangan jika anda berhadapan dengan kerugian di luar jangkaan.
Perlindungan insurans sepatutnya menjadi elemen penting perancangan kewangan seseorang. Kita sentiasa gigih bekerja bagi memastikan masa depan yang cerah dan mampu memiliki gaya hidup yang boleh dinikmati.
Setiap permohonan insurans dinilai berasaskan kepada daya boleh insurans seseorang iaitu usia, profil perubatan, gaya hidup dan pekerjaan mereka. Tahap risiko anda meningkat seiring dengan usia anda, mengurangkan daya boleh insurans anda. Lebih tinggi risiko yang anda berikan kepada syarikat insurans, lebih tinggi premium yang perlu anda bayar.
Sesetengah orang mungkin diminta membayar amaun lebih tinggi untuk insurans perlindungan mereka (biasanya dirujuk sebagai bebanan ("loading")) atau dalam hal tertentu, syarikat insurans mungkin mempertimbangkan seseorang tidak boleh diinsuranskan. Inilah sebab mengapa kami menasihati anda supaya membeli insurans ketika anda masih muda dan sihat.
Pelan yang tepat adalah bergantung kepada objektif kewangan dan juga kemampuan anda. Anda boleh memilih pelan yang menyediakan perlindungan, perlindungan dan simpanan atau memilih pelan insurans berkaitan pelaburan (ILP). Selain menawarkan perlindungan, polisi ILP membolehkan anda memilih berapa banyakkah anda ingin melabur dalam stok dan saham, berdasarkan kepada pilihan anda.
Adalah penting untuk anda menyemak pelan insurans setiap beberapa tahun kerana pastinya anda akan mempunyai keperluan-keperluan yang berbeza sepanjang perjalanan hidup anda. Anda mungkin telah berkahwin atau memulakan hidup berkeluarga dalam beberapa tahun yang terkini ini. Sebahagian proses penyemakan tersebut ialah untuk anda mempertimbangkan bagaimana anda mahu melindungi harapan dan impian orang yang anda sayangi sekiranya perkara yang tidak dijangka berlaku ke atas anda.
Sekiranya anda membeli pelan insurans perubatan beberapa tahun yang lepas, anda juga perlu menyemak pelan anda untuk memastikan bahawa anda dilindungi dengan secukupnya pada masa kini. Kemajuan yang pesat dalam teknologi perubatan telah menghasilkan pelbagai rawatan dan ubat-ubatan yang baru. Kekurangan daripada perkara ini ialah kos diagnosis dan rawatan menjadi lebih mahal disebabkan oleh teknologi terkini yang diperkenalkan. Anda perlu memastikan bahawa jumlah perlindungan anda mencukupi sejajar dengan kos rawatan yang ada pada masa kini.
Kad perubatan melindungi semua perbelanjaan yang anda tanggung semasa kemasukan ke hospital. Contohnya, jika anda dimasukkan ke hospital disebabkan oleh pneumonia atau apendiks, kad perubatan anda akan melindungi perbelanjaan yang anda tanggung semasa anda dimasukkan ke hospital.
Sementara itu, jika anda didiagnosis dengan penyakit kritikal seperti kanser atau diabetes yang tidak memerlukan anda dimasukkan ke hospital, pelan penyakit kritikal akan membayar anda bayaran sekaligus yang boleh digunakan untuk keperluan perubatan anda dan perbelanjaan bukan perubatan lain yang mungkin anda perlu tangging akibat penyakit anda. Perbelanjaan bukan perubatan termasuk bantuan isi rumah, kos makanan tambahan, peralatan perubatan tambahan untuk kegunaan di rumah dan lain-lain.
Ramai orang yang percaya bahawa kad perubatan meliputi semua perbelanjaan. Walau bagaimanapun, ini bukanlah gambaran sebenar. Kad perubatan ialah kemudahan pembayaran tanpa tunai yang kami sediakan untuk memudahkan kemasukan ke hospital panel tanpa sebarang kerenah. Ia tidak meliputi cukai, makanan tambahan dan item-item lain yang dikecualikan. Kami menasihati anda untuk membuat semakan dengan Perancang Hayat anda bagi mengetahui jenis item yang diliputi oleh kad perubatan anda untuk mengelakkan sebarang kejutan.
Malaysia merupakan salah sebuah negara yang mempunyai sistem penjagaan kesihatan awam terbaik di dunia. Walau bagaimanapun, terdapat salah faham bahawa semuanya ditanggung tanpa sebarang kos. Implan, stent, lensa mata dan ubat kimoterapi tertentu perlu dibayar sendiri oleh pesakit. Walaupun ia tersedia pada kadar yang lebih rendah, ia masih mahal jika penyakit anda berpanjangan seperti kanser. Sebaik-baiknya anda mempertimbangkan untuk membeli insurans bagi meringankan beban kewangan yang ditanggung semasa berhadapan keadaan di luar dugaan.
Kami boleh menghubungkan anda dengan Perancang Hayat AIA. Sila tinggalkan butiran peribadi dengan klik pada pautan ini atau hubungi kami di talian 1300-88-1899
Malang tidak berbau, dan anda perlu memastikan bahawa anda mempunyai sokongan kewangan yang mencukupi jika anda mengalami kemalangan. Pelan ini juga akan membolehkan orang yang anda kasihi mendapat bantuan kewangan jika anda mengalami kecederaan yang mengakibatkan anda keliatan kekal akibat kemalangan.
Setiap permohonan insurans akan ditaksirkan berdasarkan kepada kelayakan insurans seseorang iaitu umur mereka, profil perubatan, gaya hidup dan pekerjaan. Sesetengah orang mungkin akan diminta untuk membayar lebih untuk perlindungan insurans mereka (selalunya dirujuk sebagai kos tambahan) atau dalam sesetengah kes, syarikat insurans mungkin akan mempertimbangkan seseorang itu sebagai tidak boleh diinsuranskan
Perlindungan anda sah sehingga anda mencapai had usia perlindungan pelan anda dan selagi anda membayar bayaran bulanan (premium). Kegagalan melunaskan bayaran boleh menyebabkan perlindungan anda tamat, dan pelan anda ditamatkan.
Anda boleh memuat turun borang tuntutan di sini. Anda hendaklah melengkapkan borang, termasuk bahagian berkaitan maklumat bank. Bahagian ini penting kerana kami akan mengkreditkan tuntutan yang diluluskan terus kedalam akuan bank melalui e-payment. Sebaik sahaja anda telah melengkapkan borang, anda boleh menghantarnya bersama-sama dokumen-dokumen yang perlu kepada Perancang Hayat anda atau mana-mana Pusat Khidmat pelanggan kami.
Tidak. Kebakaran, Kecurian, Wang, Liabiliti Awam, Kepingan kaca, Liabiliti majikan dan Kemalangan diri berkelompok kesemuanya adalah pakej dalam pelan Insurans Komersial.
Anda hendaklah memohon perlindungan barangan dalam stok anda pada nilainya yang tertinggi.
Ya, anda mesti memaklumkan kepada kami perubahan sedemikian dengan segera. Jika tidak, kami mungkin tidak akan meluluskan tuntutan anda.
Lebihan adalah apabila anda dan syarikat insurans anda membayar sebahagian daripada kerugian yang ditanggung.
Ya, lebihan diguna pakai dalam insurans Kecurian. Ia tertakluk kepada jenis dan lokasi perniagaan anda. Ia juga bergantung sama ada anda mempunyai sebarang ciri-ciri keselamatan yang dipasang di premis perniagaan anda, contohnya sistem pemantauan berpusat atau penggera pecah masuk.
Satu contoh di mana lebihan diguna pakai:
Anda mempunyai perlindungan berjumlah RM60,000 dan lebihan sebanyak RM10,000. Jika kecurian berlaku dan anda mengalami kerugian berjumlah RM60,000, anda perlu menanggung kerugian sebanyak RM10,000 dan kami akan membayar kepada anda baki sebanyak RM50,000.
Kami boleh menghubungkan anda dengan Perancang Hayat AIA. Sila tinggalkan butiran peribadi dengan klik pada pautan ini atau hubungi kami di talian 1300-88-1899
Ya, kami mengalakkan anda mempunyai MRTA. Ini adalah kerana membeli rumah kediaman adalah suatu komitmen yang besar. Ia akan mengambil masa secara puratanya sehingga 35 tahun untuk tuanpunya rumah kediaman membayarbalik sepenuhnya pinjaman perumahan. MRTA ini direka untuk menyediakan perlindungan kepada peminjam-peminjam pinjaman perumahan. Apabila anda mempunyai MRTA, ia akan menyelesaikan apa-apa amaun gadaian terhadap rumah jika anda meninggal dunia atau hilang upaya kekal. Ini bermakna anda dan keluarga anda tidak akan kehilangan rumah jika sesuatu yang tidak disangka berlaku.
Jumlah perlindungan akan beransur-ansur berkurangan setiap tahun sehingga ia menjadi sifar pada akhir tempoh pinjaman perumahan. Jika sesuatu berlaku kepada anda sepanjang tempoh gadai janji anda, kami akan membayar tuntutan berdasarkan kepada baki pinjaman perumahan anda.
Anda mempunyai pilihan untuk membayar premium MRTA secara sekaligus atau memasukkan premium MRTA ke dalam bayaran ansuran bulanan pinjaman perumahan anda.
Kami akan membayar yuran pemeriksaan perubatan jika diperlukan.
Apabila permohonan anda diluluskan, kami akan menghantar surat pengesahan serta arahan pembayaran. Perlindungan anda akan bermula apabila kami menerima bayaran anda.
Untuk membuat tuntutan, sila hubungi Care Line kami di 1 300 88 1899 atau lawati mana-mana Pusat Pelanggan kami untuk bantuan. Bagi MRTT Takaful, sila hubungi AIA PUBLIC Care Line di talian 1300 88 8922 untuk bantuan.
Sila kemukakan butiran peribadi anda disini atau hubungi kami di talian 1300 88 1899 untuk bantuan. Bagi Takaful MRTA, sila hubungi AIA PUBLIC Care Line di talian 1300 88 8922 untuk bantuan
Seorang penama adalah individu yang akan menerima hasil daripada polisi anda jika anda meninggal dunia.
Anda boleh menamakan sesiapa sahaja, tetapi penama mestilah seorang individu. Anda tidak boleh meletakkan sebuah organisasi sebagai penama.
Anda perlu menyatakan secara khusus bahagian dalam bentuk peratusan yang akan dibayar kepada setiap penama. Jika anda tidak berbuat demikian, hasil daripada polisi anda akan dibahagikan secara sama rata di kalangan semua penama. Ini hanya diguna pakai kepada pemegang polisi bukan Muslim.
Bagi pemegang polisi Muslim, penamaan boleh dibuat dan hasil polisi akan dibayar dengan sewajarnya. Walau bagaimanapun, penama tersebut hendaklah mengagihkan hasil tersebut berdasarkan kepada Undang-undang Shariah.
Anda perlu mengisi borang penamaan semasa permohonan polisi atau anda boleh berbuat demikian selepas anda membeli polisi. Jika anda ingin membuat penamaan selepas anda membeli polisi, anda hendaklah menghantar borang penamaan yang telah dilengkapkan kepada kami. Anda boleh mendapatkan borang tersebut di sini. Serahkan borang yang telah dilengkapkan kepada Perancang Hayat anda atau di mana-mana Pusat Pelanggan kami. Anda juga boleh mengirimkan borang tersebut ke:
Customer Servicing Department,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Anda hendaklah memberi nama, Kad Pengenalan (untuk warganegara Malaysia) / No pasport (untuk bukan warganegara Malaysia), tarikh lahir, Kewarganegaraan, hubungan anda dengan penama, peratus bahagian dan alamat setiap penama. Maklumat ini akan membantu kami untuk memproses tuntutan secara tepat.
Jika anda bukan Muslim dan anda telah menamakan sama ada pasangan, anak atau ibu bapa anda sebagai penama, anda dinasihatkan untuk melantik seorang Pemegang Amanah. Peranan pemegang amanah adalah untuk mengurus dan membahagikan wang dengan sewajarnya. Pemegang amanah yang dipilih tidak semestinya ahli keluarga anda, walau bagaimanapun, ia hendaklah merupakan seseorang yang anda percayai kerana individu tersebut akan menguruskan hasil polisi.
Ini tidak diguna pakai kepada pelanggan-pelanggan AIA PUBLIC.
Tidak semestinya. Pelantikan pemegang amanah boleh dibuat semasa anda memohon polisi tersebut atau pada bila-bila masa selepas itu.
Anda boleh melantik penama (penama-penama) sebagai:
1. Wasi (Pelaksana); atau
2. Benefisiari di bawah hibah (hadiah) bersyarat.
Anda mesti mengisi borang penamaan pemegang amanah semasa permohonan polisi atau anda boleh melakukannya selepas anda membeli polisi. Jika anda ingin membuat penamaan selepas anda membeli polisi, anda hendaklah menghantar borang penamaan yang telah dilengkapkan kepada kami. Anda boleh mendapatkan borang tersebut di sini. Serahkan borang yang telah dilengkapkan kepada Perancang Insurans Hayat anda atau di mana-mana Pusat Pelanggan kami. Anda juga boleh mengirimkan borang tersebut ke:
Customer Servicing Department,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Penama akan menerima faedah Takaful di bawah Sijil sebagai Wasi (Pelaksana) dan akan mengagihkan faedah Takaful mengikut Undang-Undang Warisan Islam (Faraidh) atau Akta Pengedaran 1958, mana yang berkenaan.
Penama akan menerima faedah Takaful sebagai benefisiari dan berhak mendapat faedah Takaful sesuai dengan peratusan yang dinyatakan dalam borang pencalonan.
Anda boleh melihat notis premium anda dengan melayari portal pelanggan kami My AIA. Notis premium dikeluarkan kepada pelanggan yang membayar premium polisi mereka secara suku tahunan, dua kali setahun atau setahun sekali. Premium yang dibayar secara bulanan melalui auto debit tidak akan menerima notis premium.
Anda boleh melihat penyata tahunan anda dengan melayari portal pelanggan kami MY AIA.
Anda boleh melihat penyata tahunan anda dengan melayari portal pelanggan kami MY AIA.
Anda boleh bayar melalui:
a) Auto debit kad kredit. Log masuk ke portal pelanggan kami - MY AIA untuk mengemas kini butiran kad kredit.
b) Bayaran atas talian melalui My AIA.
c) Di kaunter di mana-mana Pusat Pelanggan kami.
d) Auto debit FPX menggunakan akaun bank anda
FPX adalah saluran bayaran yang membolehkan anda membuat bayaran melalui akaun semasa atau simpanan anda.
Anda boleh mendapatkan borang daripada Perancang Hayat anda atau di mana-mana Pusat Pelanggan kami. Sila isi borang dan pastikan anda mengisi di bahagian had di dalam borang. Kami menasihati anda untuk meletakkan dua kali ganda amaun premium tahunan supaya anda tidak perlu menyerahkan semula permohonan auto debit baharu jika anda memilih untuk mempertingkatkan pelan anda pada masa depan.
Bank mengambil masa 3 bulan untuk meluluskan atau menolak permohonan ini. Pada masa yang sama, kami menasihati anda untuk kekal membuat bayaran secara terus kepada AIA.
e) Bayaran atas talian melalui Maybank2u
f) Bayaran di kaunter di mana-mana pusat perkhidmatan Maybank.
Kami tidak mengeluarkan resit jika anda membayar premium di pusat perkhidmatan Maybank atau melalui Maybank2U. Slip pembayaran duit ke dalam bank atau penyata urusan atas talian dianggap sebagai bukti bayaran.
Anda boleh membatalkan kemudahan auto debit kad kredit dengan melayari portal pelanggan kami - MY AIA
Kami menasihati supaya anda mengikuti tempoh pembayaran seperti yang dinyatakan dalam polisi anda bagi memastikan supaya anda menikmati perlindungan yang berterusan dengan kami.
Kami menasihati supaya anda membuat pembayaran secara teratur dan segera supaya perlindungan insurans anda tidak tergendala. Jika anda gagal berbuat demikian, polisi anda akan menjadi tidak aktif selepas tamat tempoh ihsan selama 31 hari di mana anda tidak lagi dilindungi oleh AIA.
Terdapat beberapa alternatif
a) Jika polisi anda mempunayi dividen-dividen tunai, anda boleh menggunakannya bagi membayar premium.
Bagi menggunakan dividen-dividen tunai untuk membayar premium, anda perlu memberitahu kami dengan menghantar email kepada my.customer@aia.com atau hubungi kami di talian 1300 88 1899. Kami akan menghantar borang-borang yang berkaitan untuk dilengkapkan dan perlu dipulangkan kembali. Alternatif ini tidak terpakai kepada “AIA Public Customers”
b) Jika polisi anda mempunyai nilai tunai yang mencukupi, suatu Pinjaman Premium Automatik (“ Automatic Premium Loan (APL)”) akan digerakkan jika premium-premium tidak dibayar selepas 31 hari tempoh tangguh
Ini bermakna APL akan digunakan untuk membayar premium-premium yang tidak dibayar. Sekali nilai tunai polisi digunakan dan premium-premium tertunggak tidak dibayar, polisi akan tidak lagi aktif. Sila maklum bahawa faedah yang dikenakan ke atas APL adalah berdasarkan kepada kadar semasa dan tertakluk kepada sebarang pertukaran.
APL tidak terpakai kepada “AIA PUBLIC certificates”
Ia adalah pinjaman yang boleh anda dapatkan apabila polisi anda mempunyai nilai tunai. Ia berdasarkan kepada peratus nilai tunai polisi, selepas menolaknya dengan sebarang pinjaman tertunggak atau pinjaman premium automatik bagi polisi tersebut.
Anda boleh memohon pinjaman polisi dengan menulis surat kepada kami atau menghantar emel kepada kami di my.customer@aia.com. Kami akan menghantar borang untuk anda isi dan kirimkan kembali kepada kami. Anda juga boleh menghantar surat anda kepada:
Customer Servicing,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Pinjaman polisi tidak disediakan untuk polisi berkaitan pelaburan, kesihatan dan polisi bertempoh serta sijil-sijil AIA PUBLIC.
Anda boleh memohon jika dokumen polisi asal yang dikeluarkan hilang atau musnah, dan sekiranya polisi anda masih aktif.
Untuk memohon:
1) Lengkapkan Pengisytiharan Kehilangan Polisi yang anda boleh dimuat turun di sini. Anda boleh juga menghantar emel kepada kami di my.customer@aia.com dan kami akan hantarkan kepada anda satu salinan.
2) Anda perlu membayar yuran pemprosesan sebanyak RM15.00 atau RM30.00 untuk polisi Bapa & Anak.
3) Serahkan borang yang telah dilengkapkan berserta yuran pemprosesan di mana-mana Pusat Pelanggan kami.
Ia adalah pemindahan hak pemilikan polisi daripada pemilik asal kepada pihak lain. Apabila polisi tersebut telah diserah hak, anda tidak boleh lagi mencalonkan seorang penama atau pemegang amanah bagi polisi tersebut.
Ia adalah pemindahan hak pemilikan polisi daripada pemilik asal kepada pihak lain hanya setelah kematian individu yang diinsuranskan. Ia hanya terpakai untuk pemilik polisi bukan Islam sahaja. Penyerahan hak ini tidak dibenarkan bagi polisi pihak ketiga seperti polisi juvenil atau majikan/pekerja.
Kemudahan ini tidak terpakai untuk sijil-sijil AIA PUBLIC.
Penerima serah hak hendaklah berusia sekurang-kurangnya 18 tahun.
Anda boleh mendapatkan borang yang berkaitan dari mana-mana Pusat Pelanggan AIA atau dengan meninggalkan butiran untuk dihubungi dan permohonan anda di sini. Kami akan menghantar atau emel borang berkenaan kepada anda.
Borang asal yang telah dilengkapkan boleh dihantar ke mana-mana Pusat Pelanggan kami.
Anda juga boleh mengeposnya ke:
Customer Servicing,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Anda boleh mengemas kini maklumat hubungan anda dengan melayari portal pelanggan kami - MY AIA.
Anda boleh dengan mengemukakan Borang Permohonan Pertukaran dan membayar amaun terhutang, jika ada. Hantar borang yang telah dilengkapkan yang mana telah dimuat turun di sini kepada Perancang Hayat anda atau mana-mana Pusat Khidmat Pelanggan kami. Anda boleh juga email borang tersebut ke my.customer@aia.com atau kirim kepada:
Customer Servicing Department,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Anda boleh mengemas kini butiran kad kredit baru dengan melayari portal pelanggan kami - MY AIA.
Tandatangan anda akan sentiasa dibandingkan dengan tandatangan yang digunakan semasa anda memohon polisi. Jika ia adalah berbeza dengan apa yang terdapat dalam rekod kami, kami akan meminta anda untuk menghantar semula permohonan.
Tandatangan pemegang amanah diperlukan untuk memberi kebenaran bagi penukaran yang anda minta.
Perkara ini tidak terpakai untuk sijil-sijil AIA PUBLIC.
Anda boleh mengembalikan semula polisi/sijil anda secara dalam talian melalui My AIA.
Sila rujuk Service Request Guide untuk mengetahui cara menghantar permintaan untuk mengembalikan semula polisi/sijil melalui My AIA serta Reinstatement Requirement Checklist untuk maklumat lanjut.
Anda juga boleh menghubungi Perancang Hayat anda untuk mendapatkan bantuan.
Tarikh pembayaran premium anda tidak boleh diubah. Walau bagaimanapun, anda boleh memohon untuk mengubah kekerapan bayaran premium sama ada berdasarkan bulanan, suku tahunan, dua kali setahun atau tahunan bergantung kepada pelan yang anda miliki.
Anda boleh mengubah faedah polisi anda dengan mengemukakan borang Permintaan Untuk Pertukaran. Kemukakan borang yang telah dilengkapkan,yang boleh dimuat turun di sini kepada Perancang Hayat anda atau di mana-mana Pusat Khidmat Pelanggan kami. Anda juga boleh mengemukakan borang tersebut melalui emel ke alamat my.customer@aia.com atau pos ke alamat:
Customer Servicing Department,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Ya, anda boleh. Anda boleh mengubah jumlah perlindungan anda dengan mengemukakan borang Permintaan Untuk Pertukaran. Kemukakan borang yang telah dilengkapkan, yang anda boleh muat turun di sini kepada Perancang Hayat anda atau di mana-mana Pusat Khidmat Pelanggan kami. Anda juga boleh menghantar borang tersebut melalui emel kepada my.customer@aia.com atau pos borang tersebut ke alamat:
Customer Servicing Department,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Berkuat kuasa 1 Oktober 2020, AIA tidak akan lagi mengeluarkan kad perubatan fizikal untuk semua polisi baru dan juga pengendali perubatan baru terhadap polisi yang ada. Begitu juga, sekiranya ada permintaan penggantian kad perubatan mulai 1 Oktober 2020 dan seterusnya, mereka juga tidak akan diterima lagi.
Pelanggan digalakkan untuk mengakses kad e-perubatan mereka melalui aplikasi My AIA.
Anda boleh memuat turun borang tuntutan di sini. Anda perlu mengisi borang tersebut, termasuk bahagian maklumat bank. Bahagian ini penting kerana kami akan memasukkan jumlah tuntutan yang diluluskan ke dalam akaun bank anda melalui e-bayaran. Apabila anda telah melengkapkan borang tersebut, anda boleh menyerahkannya berserta dengan dokumen yang perlu kepada Perancang Hayat anda atau di mana-mana Pusat Pelanggan kami.
Anda boleh memeriksa status tuntutan dengan mendaftar sebagai pengguna di portal pelanggan kami di My AIA. Sila klik di pautan ini untuk mendaftar. Anda juga boleh bertanya kepada Perancang Hayat anda, lawati mana-mana Pusat Pelanggan kami atau hubungi CareLine kami di 1 300 88 1899 (untuk polisi dengan AIA Bhd) atau 1 300 88 8922 (untuk sijil dengan AIA PUBLIC).
Ya. Serahkan dokumen tuntutan anda termasuk slip penyata, salinan asal bil-bil, surat kebenaran dan resit-resit rasmi oleh pihak pembayar lain kepada kami.
Tidak, anda mesti mengemukakan bil atau resit asal daripada hospital untuk pembayaran balik perubatan. Jika anda menuntut untuk baki yang tidak dibayar oleh insurans lain, sila kemukakan tuntutan anda sebaik sahaja dokumen-dokumen telah dipulangkan kepada anda.
Kemukakan dokumen-dokumen asal kepada ketua agensi AIA atau mana-mana kakitangan AIA yang dibenarkan di mana-mana Pusat Khidmat Pelanggan kami. Mereka akan membantu untuk membuat salinan-salinan terhadap dokumen-dokumen asal. Sebaik sahaja verifikasi ini selesai, anda boleh mengemukakan salinan dokumen-dokumen yang diakui sah bersama borang tuntutan.
Sila kemukakan dokumen-dokumen sokongan berikut bersama borang tuntutan anda:
1. Pecahan pembayaran mengikut caj dan penerangan
2. Nama preskripsi ubatan
3. Tempohan bekalan ubatan
4. Kami boleh meminta dokumen atau maklumat tambahan sekiranya perlu.
Perkara-perkara berikut lazimnya tidak diliputi:
1. Caj telefon
2. Surat khabar
3. Caj-caj pelbagai
4. Yuran laporan perubatan
5. Cermin mata, alat atau peralatan bantu dengar
Insurans Bersama pada asasnya bermaksud anda bersetuju untuk berkongsi kos perkhidmatan penjagaan kesihatan dengan syarikat insurans anda. Anda perlu membayar peratusan yang ditetapkan daripada perbelanjaan perubatan sebelum insurans perubatan anda mula membuat bayaran.
Bagi perbelanjaan perubatan di luar negara, sila hantar tuntutan anda berserta dokumen yang diperlukan. Sila rujuk senarai semak dalam borang tuntutan untuk mengetahui dokumen yang diperlukan untuk memproses tuntutan anda.
Kami memerlukan surat daripada Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia untuk mengesahkan kematian. Kami juga memerlukan salinan sijil kematian yang disahkan yang dikeluarkan oleh negara di mana Individu Diinsuranskan tersebut meninggal dunia.
Sila hubungi AIA Care Line di talian 1300 88 1899 atau AIA PUBLIC Care line di talian 1300 88 8922 (bagi pelan Takaful).
Lebih cepat – Dana boleh diperoleh pada hari yang sama atau selewat-lewatnya sehari selepas tarikh pembayaran.
Mudah – Tidak perlu pergi sendiri dan mendeposit cek di bank kerana pembayaran dikredit terus ke dalam akaun bank anda.
Lebih selamat – Tersalah letak, kehilangan, penipuan atau cek luput tarikh tidak lagi menjadi masalah.
Tidak, perkhidmatan tersebut adalah percuma.
Anda perlu melengkapkan borang kebenaran berkaitan seperti yang dinyatakan dalam jadual di bawah. Anda perlu menyediakan maklumat akaun bank anda kepada AIA Bhd. berserta dokumen-dokumen sokongan lain yang diperlukan apabila anda memilih E-bayaran.
Dokumen-dokumen asal berikut adalah perlu untuk tujuan pengesahan dan salinannya hendaklah diserahkan:
(a) Penyata bank; ATAU (b) buku akaun bank; ATAU (c) surat bercop daripada bank anda yang mengesahkan butiran akaun bank anda.
Anda boleh memilih mana-mana akaun simpanan atau akaun semasa anda yang sedia ada dan didaftarkan di bawah nama anda. Akaun simpanan atau akaun semasa tersebut hendaklah dibuka dan disenggara di salah satu institusi kewangan yang menawarkan perkhidmatan MEPS Inter-Bank Giro (IBG).
Bagi pembayaran kepada polisi-polisi yang mempunyai nama bersama, satu akaun bank bersama perlu dikemukakan kepada AIA Bhd. dan bukan akaun bank individu.
Sila rujuk laman sesawang di bawah untuk senarai terkini ahli-ahli IBG:
http://www.myclear.org.my/faqs/interbank-giro-faqs/
Ya, anda dibenarkan menukar butiran akaun bank anda dengan menghantar Borang Kebenaran yang berkaitan berserta dokumen-dokumen sokongan yang diperlukan untuk menyokong permohonan anda kepada AIA Bhd. Tiada kos akan dicaj untuk tujuan ini.
Pembayaran akan dilakukan secara elektronik ke dalam akaun bank anda oleh AIA Bhd. apabila anda telah menerima pemberitahuan daripada bank, (pemberitahuan umum akan dihantar kepada anda antara 2 – 3 hari dari tarikh transaksi polisi diluluskan)
Ya, satu pemberitahuan bank akan dihantar kepada anda sebaik sahaja kiriman wang telah dibayar ke dalam akaun bank benefisiari anda.
Butiran akaun bank dan maklumat berkaitan anda yang lain:
Akan digunakan hanya untuk tujuan memungkinkan pembayaran dengan mengkredit akaun bank anda secara langsung: dan
Dilindungi di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 yang menegah sekeras-kerasnya pendedahan maklumat tersebut kepada mana-mana individu melainkan kebenaran bertulis telah diberikan oleh pelanggan atau wakil peribadi beliau. Anda juga perlu maklum bahawa, dengan menandatangani borang yang berkaitan dengan pemberian maklumat akaun bank anda, anda telah memberi kebenaran untuk pendedahan maklumat akaun bank anda kepada pihak-pihak berkaitan untuk tujuan pembayaran kepada anda, contohnya syarikat insurans, institusi kewangan.
Jika dana tidak boleh dibayar ke dalam bank akaun anda, sebagai contoh atas sebab nombor akaun salah, akaun tidak aktif atau ditutup, akan terjadi kelewatan dalam proses pembayaran. Untuk mengelakkan isu ini daripada berlaku, sila pastikan maklumat akaun bank yang betul dan masih aktif diberikan kepada AIA Bhd. Jika tidak, AIA Bhd akan mengatur supaya bayaran dikeluarkan kepada anda melalui cek.
Sekiranya anda mahukan agar semua pembayaran dibuat kepada satu akaun bank yang sama, anda perlu memaklumkan perkara ini kepada AIA Bhd. semasa penyerahan Borang Pemberian Kuasa (satu borang untuk satu akaun bank) atau semasa anda menyertai polisi tersebut.
Semua wang yang kena dibayar kepada pemegang polisi dalam kes kematiannya akan dibayar kepada pentadbir harta atau benefisiari yang dinamakan.
Semasa anda membeli polisi atau beberapa polisi dengan AIA Bhd., anda boleh memaklumkan kepada kami bahawa anda mahu semua tuntutan anda, pembayaran polisi dan sebarang pengembalian semula bayaran lain di buat melalui e-bayaran berserta dokumen-dokumen sokongan. Menerusi aturan ini anda tidak perlu maklumkan kepada AIA Bhd. setiap kali anda membuat tuntutan atau memohon pembayaran Walau bagaimanapun, anda perlu sentiasa mengemaskini butiran akaun anda dengan kami jika berlaku sebarang perubahan.
E-bayaran adalah cara pembayaran paling efisien dan selamat. Walau bagaimanapun, jika anda tidak berhasrat untuk menerima bayaran secara langsung ke dalam akaun bank, anda tidak perlu mengemukakan butiran akaun bank anda. Pembayaran masih akan di buat kepada anda dalam bentuk cek.
Pembayaran anda boleh dibuat melalui TT kepada akaun bank asing anda dengan syarat semua dokumen sokongan hendaklah dikemukakan kepada AIA Bhd.
Walau bagaimanapun, adalah sentiasa dinasihatkan bagi seseorang pekerja, sama ada warganegara Malaysia atau pekerja asing, untuk membuka akaun bank tempatan.
Untuk sebarang pertanyaan, sila berhubung dengan Perancang Hayat anda atau hubungi Care Line kami di talian 1300 88 11899 atau kunjungi cawangan kami yang berhampiran.
Kemasukan Hospital Terancang ialah kemasukan hospital yang disyorkan oleh pakar yang merawat anda. Berikut ialah tatacara Kemasukan Hospital Terancang apabila anda mempunyai insurans / takaful perubatan dengan AIA:
Kemasukan Hospital akibat Kecemasan atau Kemasukan Tidak Terancang ialah apabila kemasukan hospital yang perlu dibuat serta-merta atau kemasukan hari yang sama diperlukan selepas rundingan dengan pakar. Kemasukan Hospital Akibat Kecemasan dilakukan seperti berikut:
Proses pra kebenaran dilakukan sebelum kemasukan hospital untuk menentukan sama ada manfaat polisi insurans / sijil takaful anda boleh menampung anggaran perbelanjaan yang akan dikenakan bagi kemasukan hospital.
Surat Jaminan (GL) ialah perjanjian kemudahan kredit antara AIA dan hospital panelnya bagi penjelasan tuntutan kemasukan hospital anda. Perbelanjaan hospital yang dilindungi oleh manfaat polisi / sijil dibayar secara terus oleh AIA kepada hospital dan anda tidak perlu membayar dahulu, sekaligus memberi anda ketenangan fikiran dalam soal keperluan penjagaan kesihatan anda.
Berikut adalah maklumat yang perlu diberi perhatian:
Prosedur Pesakit Luar |
Prosedur Penjagaan Harian |
|
|
Kemudahan Surat Jaminan (GL) disediakan untuk anda apabila anda menjalani prosedur penjagaan harian di hospital panel AIA. Memandangkan prosedur penjagaan harian tidak memerlukan anda bermalam di hospital, anda tidak perlu bimbang tentang kemungkinan tidak menerima GL jika anda tidak dimasukkan ke hospital.
Jika anda dimasukkan ke hospital panel AIA, semua prosedur untuk mendapatkan Surat Jaminan (GL) akan dilakukan oleh kakitangan pendaftaran masuk hospital yang berurusan terus dengan AIA. Jika anda ingin mendapatkan khidmat penjagaan kesihatan di hospital bukan panel, anda perlu menjelaskan sepenuhnya perbelanjaan kemasukan hospital dan mengemukakan tuntutan bayaran balik selepas itu.
NOTA: Bantuan daripada Perancang Hayat tidak diperlukan kerana AIA akan mengendalikan seluruh proses. Perancang Hayat akan dimaklumkan tentang status GL pelanggan
Faktor yang dipertimbangkan bagi pemprosesan Surat Jaminan (GL) termasuk (tetapi tidak terhad kepada ):
Apabila GL Awal diberikan, ini bermakna AIA telah memberikan pra kebenaran bagi tuntutan berasaskan maklumat yang diberikan sebelum anda dimasukkan ke hospital dan jaminan tertakluk kepada rawatan sebenar yang diperlukan semasa berada di hospital. GL Akhir bermaksud tuntutan kemasukan hospital telah diluluskan dan perbelanjaan sebenar yang ditanggung dan dilindungi akan dibayar kepada hospital. Anda perlu membayar sebarang perbelanjaan yang tidak dilindungi kepada hospital sebelum meninggalkan hospital.
AIA berhak untuk menilai semula kelulusan dalam keadaan di mana rawatan sebenar berbeza daripada apa yang dinyatakan dalam GL Awal yang diberikan menerusi proses pra kebenaran terlebih dahulu.
Surat Jaminan (GL) mungkin tidak diberikan kerana salah satu daripada sebab dan senario berikut:
Semua hospital swasta di Malaysia memerlukan pesakit membayar deposit sebelum dimasukkan ke hospital. Berikut ialah maklumat yang perlu anda tahu tentang Deposit Hospital:
Perbelanjaan Dilindungi |
Perbelanjaan Tidak Dilindungi |
|
Rujuk kepada senarai Pengecualian dalam kontrak polisi / sijil anda |
Jika polisi /sijil anda mempunyai peruntukan insurans bersama / takaful bersama ataupun deduktibel, ini bermakna anda perlu berkongsi kos perbelanjaan perubatan anda dengan AIA.
Setelah anda pulih dan cukup sihat untuk keluar dari hospital, anda perlu menunggu untuk proses ini disempurnakan. Untuk memahami mengapa proses mengambil masa, berikut adalah keterangan tentang proses keluar hospital:
Anda disyorkan untuk melakukan perkara berikut:
AIA bekerjasama dengan rangkaian hospital swasta yang meluas di seluruh negara untuk memberikan ketenangan fikiran kepada pelanggan bagi mendapatkan perkhidmatan penjagaan kesihatan di mana sahaja mereka berada.
Rangkaian Hospital Platinum AIA terdiri daripada hospital terpilih dalam kalangan hospital panel AIA. Hospital ini disyorkan oleh AIA kepada pelanggan kami kerana memenuhi kriteria tertentu seperti kualiti, kemampuan dan pengalaman pelanggan. Pelanggan juga boleh menikmati manfaat tambahan seperti:
Untuk mendapatkan senarai Hospital Panel AIA, anda boleh:
Ini adalah perkhidmatan Surat Jaminan untuk pemegang polisi/sijil perubatan individu yang membolehkan mereka memilih lawatan tanpa tunai (cashless visit) untuk rawatan/penjagaan selepas penghospitalan.
Para pelanggan boleh memohon dengan mudah melalui aplikasi My AIA
(Nota: Beberapa pilihan rekod akan dipaparkan sekiranya terdapat lebih daripada satu penghospitalan yang layak untuk permohonan Surat Jaminan)
Sila klik di sini untuk lihat langkah-langkah permohonan.
Anda disarankan untuk momohon Surat Jaminan tujuh (7) hari sebelum tarikh janji temu.
Jika situasi ini berlaku, hospital panel yang berkenaan boleh menghantar permohonan Surat Jaminan Selepas Penghospitalan kepada AIA bagi pihak pelanggan.
Tidak, Surat Jaminan Selepas Penghospitalan hanya menanggung kos rawatan daripada doktor yang merawat seperti yang dinyatakan dalam Surat Jaminan Selepas Penghospitalan.
Anda akan menerima notifikasi melalui aplikasi My AIA.
Sila klik di sini untuk melihat tangkap layar (screen shot) yang berkenaan.
Klik pada ikon loceng di bahagian atas sebelah kanan papan pemuka utama aplikasi My AIA. Anda akan dibawa ke “My Inbox”. Notifikasi berkenaan status Surat Jaminan akan dipaparkan di bahagian “Statements & Letters”.
Surat Jaminan Selepas Penghospitalan hanya sah untuk rawatan susulan selepas berlakunya penghospitalan. Anda hanya akan dapat melihat pilihan Surat Jaminan tersebut sekiranya:
Tidak. Anda hanya perlu menunjukan notifikasi dalam aplikasi My AIA anda semasa proses pendaftaran di hospital.
Tidak. Perancang Hayat tidak dibenarkan membuat permohonan bagi pihak anda. Surat Jaminan Selepas Penghospitalan hanya boleh dimohon oleh anda.
AIA akan memperkenalkan ciri baharu iaitu “Satu Surat Jaminan bagi setiap Lawatan Selepas Penghospitalan ”. Ahli perlu memohon Surat Jaminan yang baharu untuk setiap lawatan bagi rawatan susulan dengan doktor yang merawat selepas penghospitalan. Proses ini adalah untuk memastikan pengunaan manfaat ahli sentiasa dikemaskini yang dapat memberikan pengalaman yang lebih mudah and lancar semasa lawatan yang seterusnya. Terpakai untuk lawatan penghospitalan / pesakit luar berkuatkuasa dari 23 Jun 2022 dan seterusnya.
Para pelanggan boleh memohon dengan mudah melalui aplikasi My AIA
(Nota: Beberapa pilihan rekod akan dipaparkan sekiranya terdapat lebih daripada satu penghospitalan yang layak untuk permohonan Surat Jaminan)
Sila klik di sini untuk lihat langkah-langkah permohonan.
Ahli disarankan untuk memohon Surat Jaminan tujuh (7) hari sebelum tarikh janji temu.
Jika situasi ini berlaku, hospital panel yang berkenaan boleh menghantar permohonan Surat Jaminan Selepas Penghospitalan atau Pakar Pesakit Luar kepada AIA bagi pihak ahli.
Untuk mana-mana Surat Jaminan Akhir (Surat Jaminan Penghospitalan) yang dikeluarkan sebelum 23 Jun 2022 dan Surat Jaminan berkenaan menyatakan bahawa ia melindungi rawatan susulan selama 60 hari, ia adalah sah mengikut tempoh yang dinyatakan. Oleh itu, ahli tidak perlu membuat permohonan yang baharu.
Anda akan menerima notifikasi melalui aplikasi My AIA.
Sila klik di sini untuk melihat tangkap layar (screen shot) yang berkenaan.
Klik pada ikon loceng di bahagian atas sebelah kanan papan pemuka utama aplikasi My AIA. Anda akan dibawa ke “My Inbox”. Notifikasi berkenaan status Surat Jaminan akan dipaparkan di bahagian “Statements & Letters”.
Surat Jaminan Selepas Penghospitalan hanya sah untuk rawatan susulan selepas berlakunya penghospitalan. Anda hanya akan dapat melihat pilihan Surat Jaminan tersebut sekiranya:
Pilihan Surat Jaminan ini hanya sah untuk rawatan susulan jika terdapat Surat Jaminan awal yang sah dikeluarkan. Aplikasi My AIA telah dikonfigurasikan untuk hanya memaparkannya sekiranya anda mempunyai Surat Jaminan awal yang sah untuk pengambilan ubat-ubatan yang seterusnya. Sama seperti jika anda mempunyai Surat Jaminan sah yang dikeluarkan untuk Fisiotrapi / Dialisis bagi rawatan susulan juga akan dipaparkan dalam aplikasi My AIA.
Tidak. Anda hanya perlu menunjukkan notifikasi dalam aplikasi My AIA anda semasa proses pendaftaran di hospital.
Pinjaman Kadar Tetap AIA sesuai jika anda membeli hartanah atau ingin menukar pinjaman yang anda telah ambil kepada pinjaman yang kami tawarkan.
Pinjaman Kadar Tetap menawarkan kestabilan dengan mengunci pada satu kadar tetap supaya bayaran ansuran bulanan anda sekata sepanjang tempoh pinjaman. Anda tidak perlu bimbang terhadap kenaikan bayaran walaupun kadar faedah meningkat kerana pinjaman kediaman kami menawarkan kadar tetap sepanjang tempoh pinjaman.
Bagi pembelian baharu, MOF adalah berasaskan Nilai Pasaran Terbuka (OMV) atau harga belian bagi hartanah, mana-mana yang terendah. Bagi pembiayaan semula, MOF adalah berdasarkan OMV. OMV akan berasaskan laporan penilaian yang disediakan oleh panel penilai kami.
Anda boleh merujuk kepada jadual di bawah mengenai peratus MOF yang diberikan kepada hartanah kediaman dan komersial:
Jenis Hartanah |
Pembelian Baharu |
Pembiayaan Semula |
Kediaman |
MOF sehingga 90% |
MOF sehingga 80% |
Komersial |
MOF sehingga 80% |
MOF sehingga 70% |
Pengecualian boleh dipertimbangkan mengikut kesesuaian kes.
Bagi hartanah kediaman, tempoh pinjaman adalah sehingga 35 tahun atau sehingga usia 70 tahun, mana-mana yang terdahulu. Bagi hartanah komersial, tempoh pinjaman adalah sehingga 30 tahun atau sehingga usia 65 tahun, mana-mana yang terdahulu.
Kami membiayai hartanah kediaman bertanah sepenuhnya seperti rumah setingkat, rumah berangkai dua tingkat, rumah separuh berkembar, banglo, kondominium, pangsapuri dan lain-lain. Nilai pasaran minimum adalah RM200,000 dan jumlah pinjaman minimum adalah RM100,000. Kami juga membiayai hartanah kediaman dalam pembinaan oleh Projek dan Pemaju terpilih.
AIA juga membiayai hartanah komersial seperti lot kedai yang telah siap di kawasan terpilih dengan nilai pasaran minimum RM500,000 dan jumlah pinjaman minimum sebanyak RM400,000.
Untuk butiran lanjut, sila berhubung dengan Perancang Hayat AIA.
Tidak.
Ya, anda boleh. Walau bagaimanapun, anda dikehendaki membeli Asurans Gadai Janji Berkelompok AIA dengan Tempoh Berkurangan atau Polisi Hayat AIA bagi mendapatkan pinjaman.
man Polisi hayat individu atau MRTA daripada syarikat insurans lain hanya boleh diterima jika ia boleh diuntukkan kepada kami. Anda perlu menanggung kos atau yuran dan proses penguntukkan polisi tersebut kepada kami.
Kami menggalakkan suami dan isteri membuat permohonan bersama. Walau bagaimanapun, kami turut mempertimbangkan permohonan tunggal mengikut kesesuaian kes.
Ya, laporan penilaian diperlukan oleh panel penilai sebaik sahaja pinjaman diluluskan.
Laporan penilaian boleh dikecualikan untuk hartanah baru siap yang dibeli secara langsung daripada pemaju atas budi bicara kami.
Tidak. Anda dikehendaki menggunakan peguamcara yang berada dalam panel kami.
Apabila anda membeli polisi insurans, anda memindahkan risiko kerugian kewangan potensi kepada syarikat insurans sebagai pertukaran dengan bayaran. Syarikat insurans tersebut sebaliknya, berjanji untuk memberi anda bantuan kewangan jika anda berhadapan dengan kerugian di luar jangkaan.
Perlindungan insurans sepatutnya menjadi elemen penting perancangan kewangan anda.
Kami sentiasa gigih memastikan masa depan yang cerah dan gaya hidup yang boleh dinikmati. Sambil berusaha mencapai matlamat kewangan, kami tidak lupa untuk melindungi apa yang telah kami capai.
Ya. Walau bagaimanapun, perlindungan polisi tersebut mesti kurang daripada jumlah pinjaman.
Kita semua bekerja keras untuk menjamin masa depan yang cerah dan mampu gaya hidup yang kita boleh menikmati. Ketika kita terus bekerja ke arah matlamat kewangan kita, kita tidak boleh lupa untuk melindungi apa yang kita telah dicapai. Kami menasihati agar anda mempertimbangkan polisi insurans atau pinjaman Gadai Janji Berkelompok dengan Tempoh Berkurangan bagi memastikan supaya anda dan hartanah anda dilindungi.
Kami mempunyai pelbagai jenis polisi hayat untuk memenuhi keperluan anda. Malah, anda boleh memilih asurans Gadai Janji Berkelompok dengan Tempoh Berkurangan yang hanya memerlukan anda membayar satu bayaran sekaligus dan kami akan melindungi anda bagi keseluruhan tempoh pinjaman.
Kami boleh menhubungkan anda dengan Perancang Insurans Hayat AIA kami. Sila tinggalkan butiran diri anda dengan mengklik pautan ini atau panggil kami di 1300 88 1899.
Anda boleh membuat pembayaran balik pinjaman perumahan anda melalui:
a) Pembayaran di kaunter di mana-mana Pusat Khidmat Pelanggan kami.
b) Pembayaran atas talian melalui bank selain Maybank.
Sila pastikan AIA Bhd. merupakan benefisiari dan rujukan adalah lengkap dan betul. Berikut merupakan butiran yang diperlukan yang perlu anda isi semasa transaksi atas talian.
|
|
Benefisiari/ Penerima / Bank Kutipan |
: |
Maybank |
|
|
Nama Benefisiari/ Penerima |
: |
AIA Bhd |
|
|
Nombor Akaun Benefisiari/ Penerima |
: |
514011997003 |
|
|
Rujukan Benefisiari / Penerima |
: |
855xxxxxxxM |
|
|
Jenis Transaksi |
: |
Bayaran Balik Pinjaman |
Pembayaran akan direkodkan dalam tempoh masa tiga hari bekerja dengan syarat semua maklumat yang diperlukan adalah betul.
c) Arahan tetap dengan Maybank
Ini hanya boleh digunakan bagi pembayaran balik secara bulanan untuk pinjaman perumahan tersebut.
Pembayaran hendaklah dibuat kepada:-
|
|
Bank Kutipan |
: |
Maybank |
|
|
Akaun Kutipan AIA |
: |
5140 1199 7003 |
Sila pastikan anda menyatakan nombor pinjaman perumahan anda. Memandangkan pembayaran bulanan akan menjadi tertunggak pada hari pertama setiap bulan, kami menasihati anda agar menetapkan arahan tetap tersebut kepada 10 hari sebelum tarikh akhir.
d) Pembayaran atas talian melalui Maybank2u
e) Pembayaran di kaunter di mana-mana pusat perkhidmatan Maybank
Kami tidak mengeluarkan resit apabila anda membayar pinjaman perumahan anda di pusat perkhidmatan Maybank atau melalui Maybank2u. Slip deposit bank atau penyata transaksi atas talian adalah dianggap bukti pembayaran.
Anda boleh merujuk jadual di bawah untuk mengetahui senarai yuran dan caj berkenaan.
YURAN DAN CAJ
NO |
JENIS |
JUMLAH |
1 |
Penyata Penebusan |
RM50.00 bagi setiap permohonan |
2 |
Surat pengesahan kepada KWSP untuk pengeluaran KWSP |
RM20.00 bagi setiap surat |
3 |
Salinan fotostat bagi dokumen-dokumen sekuriti |
RM10.00 bagi setiap dokumen |
4 |
Dokumen dikurier kepada pelanggan (kurier tempatan sahaja) |
RM10.00 bagi setiap permohonan |
5 |
Permohonan bagi penyata pinjaman (ad hoc) |
RM5.00 bagi setiap permohonan |
6 |
Yuran pemprosesan |
Dikecualikan pada masa ini |
7 |
Caj Pembayaran Lewat |
1.00% setahun ke atas jumlah tertunggak yang terakru dari tarikh cukup tempoh hingga tarikh pembayaran |
Anda perlu melakukan perkara berikut:
1. Klik pada pautan ini dan muat turut borang penyelesaian.
2. Isikan butiran dan hantar kepada kami di my.loan@aia.com
Kami akan memproses permohonan anda dalam tempoh lima (5) hari bekerja.
Anda perlu melakukan perkara berikut:
1. Klik pada pautan ini dan muat turun borang Permohonan KWSP.
2. Isikan butiran dan hantar kepada kami di my.loan@aia.com
Kami akan memproses permohonan anda dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.
Untuk pendaftaran di MY AIA, sila ikut turutan seperti dibawah :-
1) Log masuk ke www.aia.com.my atau http://www.aia.com.my
2) Cari My AIA dan pilih Pelanggan -> Log Masuk
3) Pilih "Register Now"
4) Lengkapkan keempat-empat halaman di "Register For MY AIA"
Tempoh ihsan adalah selama tujuh (7) hari kalendar. Kami akan mengenakan faedah ke atas bayaran yang dibuat selepas tempoh ihsan. Jadual tarikh cukup tempoh pembayaran adalah seperti berikut:
Status Pinjaman |
Jenis pembayaran |
Tarikh Cukup Tempoh |
Pinjaman dikeluarkan SEPENUHNYA |
Ansuran Bulanan |
Hari pertama setiap bulan |
Pinjaman dikeluarkan SEBAHAGIAN |
Faedah Progresif |
Hari ke 14 setiap bulan |
Anda boleh membayar melalui:
a) Auto debit Visa / Mastercard.
Ia akan mengambil lebih kurang satu minggu untuk permintaan ini diluluskan.
b) Pembayaran di kaunter di mana-mana Pusat Khidmat Pelanggan kami.
c) Pembayaran atas talian melalui Maybank2u
Kami menasihati anda agar membuat pembayaran premium anda pada masa yang ditetapkan supaya anda tidak dikenakan sebarang caj pembayaran lewat. Kami akan mengenakan caj faedah ke atas jumlah premium yang tertunggak sekiranya kami tidak menerima pembayaran selepas 50 hari dari tarikh polisi berkuatkuasa, sebagaimana yang dinyatakan dalam Jadual Polisi bagi Polisi Insurans Kebakaran anda.
Anda boleh menghantar emel kepada kami di my.loan@aia.com atau menghubungi Care Line kami di talian 1300 88 1899.
Tarif adalah senarai set harga tetap yang diwujudkan di bawah akta insurans untuk menyelaraskan dan mengawal caj premium dan susunan kata polisi. Tarif menurut garis panduan kawal selia juga turut merangkumi takaful.
Contohnya seperti polisi insurans/sijil takaful Motor dan Kebakaran. Apabila premium/sumbangan takaful dikenakan tarif, syarikat insurans/pengendali takaful tidak dibenarkan untuk mengubah harga yang dikenakan ke atas polisi insurans/sijil takaful.
Liberalisasi insurans/takaful motor bermaksud harga produk-produk insurans/takaful motor tidak akan lagi ditentukan berdasarkan Tarif Motor (senarai harga yang telah ditetapkan). Harga akan ditentukan oleh setiap penanggung insurans dan pengendali takaful.
Pengguna kini boleh menikmati pilihan produk insurans/takaful motor yang lebih luas pada harga yang kompetitif memandangkan liberalisasi menggalakkan inovasi dan persaingan antara penanggung insurans danpengendali takaful.
Penanggung insurans dan pengendali takaful boleh mengenakan premium atau sumbangan takaful yang berpadanan dengan faktor risiko yang lebih luas yang sedia ada dalam kumpulan pemegang polisi yang diinsuranskan/pemegang sijil takaful yang dilindungi dan juga menjual produk-produk baharu yang tidak ditetapkan di bawah tarif.
Sebagai pihak berkuasa bagi institusi kewangan, Bank Negara Malaysia (BNM) mempunyai pengawasan atas kadar Tarif.
Kedua-duanya dikira berdasarkan nilai diinsuranskan/jumlah perlindungan dan model kenderaan. Selain itu, penanggung insurans dan pengendali takaful boleh menggunakan bebanan premium/sumbangan takaful terhad berdasarkan umur pemandu dan jumlah kemalangan yang pernah dialami. Bergantung pada rekod tuntutan pemandu, premium/sumbangan takaful yang perlu dibayar akan diselaraskan dengan diskaun (Diskaun Tanpa Tuntutan atau NCD).
Lazimnya, pemandu yang mempunyai rekod memandu yang baik akan menikmati peratusan NCD yang lebih tinggi sehingga 55%.
Walau bagaimanapun, pemandu mungkin menerima sebut harga yang berbeza daripada penanggung insurans atau pegendali takaful berasingan disebabkan faktor-faktor lain seperti dinyatakan di atas.
Malaysia sedang berada dalam transisi ke arah status negara maju, pasaran insurans dan takaful perlu dibuka untuk membolehkan pendekatan yang lebih saksama ketika mengenakan premium atau sumbangan takaful..
Risiko yang baik harus diberi ganjaran dan risiko yang tidak baik pula diiktiraf. Ini bermakna pemandu yang baik sepatutnya membayar premium atau sumbangan takaful yang lebih rendah berbanding pemandu lain yang berada dalam kelas yang lebih cenderung untuk mengalami banyak kemalangan. Perlu juga ada insentif untuk pemandu yang dianggap tidak baik tetapi dilihat mampu menjadi risiko yang lebih baik dan diberi ganjaran dalam bentuk pengurangan premium maupun sumbangan takaful.
Fasa pertama Liberalisasi Tarif Motor dan Tarif Kebakaran telah diperkenalkan pada 1 Julai 2016. Semasa fasa permulaan ini, penanggung insurans dan pengendali takaful diberikan fleksibiliti untuk menawarkan produk baharu motor dan perlindungan tambahan yang tidak ditetapkan di bawah tarif yang sedia ada.
Mulai 1 Julai 2017, kadar premium/sumbangan takaful bagi produk Motor Komprehensif; dan produk Kebakaran dan Kecurian Motor Pihak Ketiga akan diliberalisasikan di mana harga premium/sumbangan takaful akan ditentukan oleh penanggung insurans dan pengendali takaful masing-masing.
Walau bagaimanapun, kadar premium bagi produk Motor Pihak Ketiga akan terus tertakluk kepada kadar tarif.
Liberalisasi dan pasaran terbuka dikaitkan dengan negara-negara membangun. Perlaksanaannya boleh dipantau atau dibiarkan kepada kuasa pasaran.
Manfaat untuk pengguna termasuk:
Sebagai pengguna, dijangkakan akan ada pilihan lebih luas yang disediakan untuk pembelian produk motor dan kebakaran, yang mana produk-produk tersebut adalah lebih sesuai dengan keperluan individu.
Bagi kumpulan berisiko rendah, premium/sumbangan takaful dijangka menjadi lebih rendah. Sebaliknya, bagi kumpulan berisiko tinggi, premium/sumbangan takaful yang dikenakan dijangka akan lebih tinggi tetapi ini juga boleh disederhanakan oleh faktor pengurangan risiko yang diamalkan oleh pemegang polisi/sijil. Sebagai contoh cara pemanduan yang lebih selamat untuk mengurangkan kemalangan, pemasangan telematik kereta atau peranti anti-kecurian untuk kereta yang disahkan bagi membantu mengurangkan kecurian.
Mulai 1 Julai 2017, di bawah persekitaran yang liberal, lebih banyak faktor risiko akan diambil kira untuk menentukan premium/sumbangan takaful. Selain daripada nilai yang diinsuranskan/jumlah perlindungan takaful, kapasiti enjin kenderaan, umur kenderaan dan umur pemandu, premium/sumbangan takaful mungkin akan didorong oleh faktor-faktor lain juga.
Faktor-faktor ini mungkin akan termasuk ciri-ciri keselamatan di dalam kenderaan, tempoh kenderaan itu berada dipandu, lokasi geografi kenderaan (jika dalam kawasan yang mengalami insiden kecurian yang tinggi) dan kesalahan lalu lintas yang direkodkan. Faktor-faktor ini akan menentukan profil risiko kumpulan pemegang polisi/sijil takaful yang akan menentukan premium/sumbangan takaful.
Memandangkan setiap penanggung insurans dan pengendali takaful mempunyai cara yang berbeza-beza dalam menentukan profil risiko kumpulan, harga polisi motor akan turut berbeza daripada satu penanggung insurans/pengendali takaful kepada penanggung insurans/pengendali takaful yang lain.
Pengguna perlu mempertimbangkan faktor-faktor berikut apabila membeli insurans motor/menyertai takaful motor:
Tingkah laku pemanduan dan pengalaman memandu dijangka akan turut dipertimbangkan dalam pemprofilan risiko bagi menentukan premium/sumbangan takaful.
Struktur NCD tidak berubah dan masih boleh dipindahkan daripada satu syarikat insurans atau pengendali takaful kepada syarikat insurans atau pengendali takaful yang lain.
Anda berhak untuk mendapat NCD mengikut apa yang anda layak.
Produk insurans/takaful Motor Pihak Ketiga masih ditawarkan kepada pengguna yang ingin membeli perlindungan insurans motor/takaful motor dan diasaskan pada kadar tarif.
Anda dinasihati untuk selalu menyemak dengan penanggung insurans/ pengendali takaful atau ejen untuk mengetahui tentang produk baharu dan perlindungan tambahan yang diperkenalkan.
Buatlah perbandingan sebelum membuat keputusan untuk membeli berdasarkan maklumat yang diperolehi dengan mendapatkan sebut harga yang berbeza dengan menghubungi ejen, penanggung insurans/pengendali takaful melalui pusat panggilan atau saluran dalam talian mereka.
Ianya adalah berbeza daripada satu penanggung insurans/pengedali takfaul kepada yang lain.
Pengguna haruslah membuat perbandingan sebelum membuat keputusan berdasarkan maklumat yang diperolehi.
Saluran pengedaran dalam talian yang baharu yang cekap dari segi kos, akan membolehkan pengguna membeli perlindungan insurans/takaful dengan mudah sekali..
Kami menjangkakan bahawa akan ada perkembangan baru ke atas platform dalam talian IT yang dapat menyediakan satu sistem perbandingan harga dengan pembolehubah yang berbeza untuk membuat keputusan tepat dengan lebih cepat.
Syarikat insurans dan pengendali takaful di Malaysia yang dikawal selia secara ketat oleh BNM dan mempunyai langkah-langkah dan garis panduan yang mencukupi dalam memastikan penaja jaminnya adalah betul dan berhemah serta pasaran yang kukuh.
Salah satu tujuan dasar BNM adalah untuk menyederhanakan peningkatan persaingan dan produk inovasi untuk memastikan industri dan pengguna akan dapat menyesuaikan diri secara mampan dan beransur-ansur.
Selain itu, Liberalisasi Berperingkat adalah kesinambungan daripada Rangka Kerja Perlindungan Motor Baharu. Perbincangan mengenai Liberalisasi Berperingkat antara industri dan BNM telah pun berlaku sejak 2013. Pelbagai langkah telah diambil pada peringkat syarikat dengan masa tunggu disediakan untuk membolehkan kesemua penanggung insurans dan pengendali takaful membina keupayaan dalamannya dan merangka aktiviti pemasaran mereka berdasarkan model perniagaan mereka. Di samping itu, Liberalisasi Berperingkat bagi Tarif Motor dan Kebakaran akan dilaksanakan dalam secara berperingkat, yang mana akan memberi masa bagi industri untuk menyesuaikan diri dalam persekitaran operasi baru.
Walau bagaimanapun, dalam menjangkakan harga tidak mapan yang teruk, pengawal selia turut mengadakan proses liberalisasi secara berperingkat dan syarikat insurans serta pengendali takaful perlu mendapatkan kelulusan terlebih dahulu sekiranya mereka ingin meletakkan harga secara agresif. Di samping itu, Rangka Kerja Modal Berasaskan Risiko akan memastikan syarikat sudah mempunyai dana yang mencukupi.
Walaupun pengguna ada kebebasan untuk membuat keputusan, mereka masih boleh berunding dengan ejen insurans mereka yang mana mereka telah berunding sebelum ini untuk menjawab segala kebimbangan mereka mengenai insurans/takaful. Mereka juga boleh menghubungi syarikat secara langsung dan kemudian membuat keputusan mereka sendiri terhadap polisi/perlindungan yang ingin mereka beli.
Produk-produk baharu yang ditawarkan akan ditentukan oleh kuasa pasaran. Penanggung insurans dan pengendali takaful kini dibenarkan untuk menjadi lebih inovatif dan menyampaikan produk yang lebih baik untuk melindungi pengguna. Oleh itu, kita boleh menjangkakan beberapa produk-produk menarik di pasaran. Industri insurans dan takaful telah bekerjasama rapat dengan pengawal selia berhubung persiapan untuk liberalisasi dan peralihan baru ini yang telah dirancang dengan baik di bawah arahan BNM.
Profil risiko merupakan satu analisis sama ada suatu kumpulan pengguna itu wujud risiko yang tinggi atau rendah, berdasarkan faktor-faktor tertentu. Setiap syarikat insurans/pengendali takaful dijangka akan berpandukan kepada faktor-faktor risiko yang dikenal pasti masing-masing.
Dengan liberalisasi, tidak akan ada lagi kadar premium tetap berdasarkan kepada model, usia dan kapasiti enjin kenderaan yang diinsuranskan/dilindungi.
Premium/sumbangan takaful terkini akan dikenakan berdasarkan profil risiko yang diinsuranskan/dilindungi, misalnya tabiat pemanduan yang selamat, sejarah tuntutan, dan lain-lain. Dengan penilaian subjektif ini, akan pasti terdapat perbezaan dalam premium/sumbangan takaful di kalangan syarikat-syarikat insurans/takaful.
Pengguna perlu membuat perbandingan dan memilih perlindungan insurans/takaful yang dapat memenuhi keperluan mereka dan pada harga yang tepat.
Premium/Sumbangan takaful akan terjejas oleh sejarah tuntutan dan tabiat memandu orang yang diinsuranskan/dilindungi. Walau bagaimanapun, fasa pertama liberalisasi meliputi Perlindungan Komprehensif serta Kebakaran dan Kecurian Pihak Ketiga, yang pada dasarnya dibeli oleh pemilik kereta persendirian dan lain-lain kenderaan empat roda.
PIAM dan MTA komited untuk menggalakkan tabiat pemanduan yang selamat dan semua pengguna jalan raya perlulah mempunyai kesedaran dalam mengamalkan tabiat memandu yang baik, bukan hanya sekadar untuk menikmati premium yang lebih rendah tetapi juga untuk keselamatan mereka sendiri.
Maklumat berkaitan akan dipaparkan di laman sesawang penanggung insurans dan pengendali takaful masing-masing.
Selain itu, pengguna boleh menghubungi:
Standard Pelaporan Bersama adalah peraturan untuk pengumpulan dan pelaporan maklumat di seluruh dunia bagi institusi kewangan (termasuk syarikat insurans dan pengendali takaful) yang tertakluk di bawah bidang kuasa yang menyertai dengan tujuan untuk meningkatkan ketelusan cukai dan menangani pengelakan cukai di antara sempadan.
Semua institusi kewangan, termasuk pihak AIA, dikehendaki untuk mengumpul dan melaporkan butiran cukai anda berikutan perintah yang diwartakan oleh Kerajaan Persekutuan Malaysia di bawah Kaedah-Kaedah Cukai Pendapatan (Pertukaran Automatik Maklumat Akaun Kewangan) 2016 ("Peraturan-Peraturan CRS").
Ya, berdasarkan Peraturan-Peraturan CRS, kesemua institusi kewangan yang tertakluk di bawah bidang kuasa yang menyertai dikehendaki mematuhi keperluan CRS.
Peraturan-Peraturan CRS menghendaki pihak AIA untuk mendapatkan status cukai pemastautin di negara asing (jika ada).
Sebagai contoh, jika anda mempunyai polisi insurans di bawah AIA, pihak AIA perlu meminta anda untuk mendedahkan status cukai pemastautin dengan melengkapkan "Borang Perakuan Diri". Sekiranya anda mempunyai cukai pemastautin di negara asing, pihak AIA akan melaporkan maklumat anda kepada pihak berkuasa kerajaan tempatan atau badan pengawalseliaan. Jika anda mempunyai cukai pemastautin di sesebuah negara, maklumat berkenaan boleh ditukar dengan pihak berkuasa percukaian negara tersebut / bidang kuasa yang berkenaan.
Sila hubungi penasihat cukai anda atau rujuk ke laman sesawang “Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD)” untuk maklumat terperinci tentang Standard Pelaporan Bersama. Pihak AIA, sebagai institusi kewangan, tidak dibenarkan untuk memberi sebarang nasihat berkenaan percukaian.
Anda perlu melengkapkan “Borang Perakuan Diri” dan mengesahkan status cukai pemastautin untuk negara selain Malaysia dan Amerika Syarikat.
Di bawah peraturan-peraturan CRS, sebagai peruntukan undang-undang, pihak AIA dikehendaki untuk memeriksa maklumat yang diberikan oleh anda di dalam Borang Perakuan Diri. Di antara dokumen-dokumen sokongan yang diminta adalah salinan pasport, permit pekerjaan, visa pelajar dan sebagainya.
Memandangkan ini merupakan sebahagian dari Peraturan-peraturan CRS, pihak AIA tidak boleh memproses permohonan bagi perlindungan insurans/ takaful, membuat sebarang perubahan/kemaskini maklumat atau tuntutan tanpa dokumen-dokument yang dikehendaki.
Ya, maklumat yang anda berikan dilindungi oleh pihak AIA. Pihak AIA menghormati privasi data anda.
Untuk maklumat lanjut berkenaan dengan CRS, sila kunjungi ke laman sesawang “OECD Automatic Exchange of Information” di http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange.
Entiti bukan kewangan (NFE) dianggap sebagai NFE Aktif jika memenuhi salah satu kriteria yang disenaraikan di bawah. Ringkasnya, kriteria tersebut merujuk kepada:
Sebuah entiti akan diklasifikasikan sebagai "NFE Aktif" jika memenuhi mana-mana kriteria berikut:
a) kurang daripada 50% pendapatan kasar NFE bagi tahun kalendar sebelumnya atau tempoh pelaporan (yang di tetapkan) adalah pendapatan pasif dan kurang daripada 50% aset yang dipegang oleh NFE dalam tahun kalendar sebelumnya atau tempoh pelaporan (yang di tetapkan) adalah aset yang di gunakan atau dipegang untuk pengeluaran pendapatan pasif;
b) Stok NFE sentiasa didagangkan di pasaran sekuriti (yang kukuh) atau NFE adalah Entiti Berkaitan kepada Entiti yang memiliki stok di mana didagangkan secara kerap di pasaran sekuriti (yang kukuh);
c) NFE adalah Entiti Kerajaan, Pertubuhan Antarabangsa, Bank Pusat, atau Entiti yang dimiliki sepenuhnya oleh salah satu atau lebih oleh entiti-entiti tersebut;
d) Sebilangan besar aktiviti NFE terdiri daripada memegang (keseluruhan atau sebahagian) stok tertunggak, atau menyediakan pembiayaan dan perkhidmatan kepada, satu atau lebih anak syarikat yang terlibat dalam perdagangan atau perniagaan selain daripada perniagaan Institusi Kewangan , Kecuali Entiti tidak layak untuk status ini jika Entiti berfungsi (atau memegang dirinya sendiri) sebagai dana pelaburan, seperti dana ekuiti persendirian, dana modal teroka, dana beli beli yang leveraged, atau mana-mana kenderaan pelaburan yang tujuannya diperolehi Atau syarikat dana dan kemudian memegang kepentingan dalam syarikat tersebut sebagai aset modal untuk tujuan pelaburan;
e) NFE masih belum menjalankan perniagaan dan tidak mempunyai sejarah operasi terdahulu, ("NFE permulaan") tetapi melabur modal ke dalam aset dengan niat untuk mengendalikan perniagaan selain daripada Institusi Kewangan, dengan syarat bahawa NFE tidak layak untuk pengecualian ini selepas tarikh 24 bulan selepas tarikh organisasi awal NFE;
f) NFE bukanlah Institusi Kewangan dalam tempoh lima tahun yang lalu, dan sedang dalam proses melikuidasi asetnya atau menyusun semula dengan niat untuk meneruskan atau memulakan semula operasi dalam perniagaan selain daripada Institusi Kewangan;
g) NFE terutamanya terlibat dalam urus niaga pembiayaan dan lindung nilai dengan, atau untuk Entiti Berkaitan yang bukan Institusi Kewangan, dan tidak menyediakan perkhidmatan pembiayaan atau lindung nilai kepada mana-mana Entiti yang bukan Entiti Terkait, dengan syarat bahawa kumpulan mana-mana Berkaitan tersebut Entiti terutamanya terlibat dalam perniagaan selain daripada Institusi Kewangan; Atau H) NFE memenuhi semua keperluan berikut ("NFE bukan keuntungan"):
Nota: Entiti tertentu (seperti NFFE Wilayah AS) mungkin layak untuk status NFFE Aktif di bawah FATCA tetapi tidak status NFE Aktif di bawah CRS.
"Individu yang mengawal" adalah orang asli yang menjalankan kawalan ke atas entiti. Di mana entiti Pemegang Akaun dianggap sebagai Entiti Bukan Kewangan Pasif ("NFE") maka Institusi Kewangan mesti menentukan sama ada Orang Yang Mengawal tersebut adalah Orang yang Dilaporkan.
Dalam hal kepercayaan, Orang yang Mengendalikan adalah pengurus, pemegang amanah, pelindung (jika ada), benefisiari atau kelas (beneficiaries), atau Mana-mana orang lain yang menggunakan kawalan berkesan yang muktamad terhadap kepercayaan (termasuk melalui rangkaian kawalan atau pemilikan). Di bawah CRS, para pemegang amanah, pemegang amanah, pelindung (jika ada), dan benefisiari atau kelas penerima, sentiasa diperlakukan sebagai Mengawal Orang yang mempunyai kepercayaan, tanpa mengira Sama ada atau tidak mereka menjalankan kawalan ke atas aktiviti-aktiviti kepercayaan itu atau tidak.
Para pengurus amanah adalah Entiti maka CRS memerlukan Institusi Kewangan untuk mengenal pasti Orang Pengawas pelindung dan apabila diperlukan melaporkannya sebagai Pengawas Orang kepercayaan.
Dalam kes pengaturan undang-undang selain amanah, "Orang yang Mengendalikan bermaksud orang yang sama atau kedudukan yang sama
Institusi Kustodian "bermaksud mana-mana Entiti yang memegang, sebagai sebahagian besar perniagaannya, Aset Kewangan untuk akaun orang lain. Di sinilah pendapatan kasar Entiti yang berpunca daripada pegangan Aset Kewangan dan perkhidmatan kewangan yang berkaitan sama atau melebihi 20% daripada pendapatan kasar Entiti pada masa yang lebih singkat: (i) tempoh tiga tahun yang berakhir pada 31 Disember (atau akhir Hari tempoh perakaunan bukan kalendar) sebelum tahun di mana penentuan dibuat; Atau (ii) tempoh di mana Entiti telah wujud.
Orang perseorangan atau pengaturan undang-undang, seperti perbadanan, organisasi, perkongsian, amanah atau yayasan. Istilah ini merangkumi mana-mana orang selain individu (iaitu orang asli).
Institusi Kewangan "bermaksud" Institusi Kustodian "," Institusi Depositori "," Entiti Pelaburan ", atau" Syarikat Insurans Tertentu ".
Institusi Kewangan Bukan Pelaporan "bermaksud mana-mana Institusi Kewangan yang:
Apa-apa yang lain yang ditakrifkan dalam undang-undang negara-negara tertentu sebagai Institusi Kewangan Bukan Pelaporan.
Bidang kuasa yang mengambil bahagian bermaksud bidang kuasa yang mana perjanjian dibuat dengan mana ia akan memberikan maklumat yang dinyatakan dalam CRS.
Institusi Kewangan Jurisdiksi Penyertaan bermaksud mana-mana Institusi Kewangan yang merupakan pemastautin cukai dalam Bidang Kuasa Penyertaan, tetapi tidak termasuk mana-mana cawangan Institusi Kewangan yang terletak di luar bidang kuasa itu, dan mana-mana cawangan Institusi Kewangan yang bukan pemastautin cukai dalam Bidang Kuasa Penyertaan, Jika cawangan itu terletak di Bidang kuasa yang menyertainya.
NFE pasif bermakna mana-mana: (i) NFE yang bukan NFE Aktif; Dan (ii) Entiti Pelaburan yang terletak di Bidang Bukan Peserta yang diurus dan diuruskan oleh Institusi Kewangan lain.
Entiti adalah "Entiti Berkaitan" entiti lain jika Entiti mengendalikan entiti yang lain, atau kedua Entiti tersebut berada di bawah kawalan bersama. Untuk tujuan kawalan ini termasuk pemilikan langsung atau tidak langsung lebih daripada 50% undi dan nilai dalam Entiti.
Akaun yang Boleh Diperluas "bermaksud akaun yang dipegang oleh satu atau lebih Orang yang Dilaporkan atau oleh NFE Pasif dengan satu atau lebih Orang Yang Mengawal yang Boleh Dilaporkan.
Bidang kuasa yang boleh dilaporkan adalah bidang kuasa yang mempunyai kewajipan untuk menyediakan maklumat akaun kewangan.
Bidang Kuasa yang Dilaporkan adalah Entiti yang merupakan pemastautin cukai dalam Bidang Kuasa yang Dilaporkan di bawah undang-undang cukai bidang kuasa tersebut - dengan merujuk kepada undang-undang tempatan di negara di mana Entiti ditubuhkan, diperbadankan atau diuruskan. Entiti seperti perkongsian, perkongsian liabiliti terhad atau perkiraan undang-undang yang serupa yang tidak mempunyai tempat kediaman untuk tujuan cukai hendaklah dianggap sebagai pemastautin di bidang kuasa tempat tempat pengurusan berkesan terletak. Oleh itu, jika Entiti memperakui bahawa ia tidak mempunyai tempat kediaman untuk tujuan cukai ia harus melengkapkan borang yang menyatakan alamat pejabat utamanya.
Entiti penghuni berganda boleh bergantung kepada peraturan tiebreaker yang terkandung dalam konvensyen cukai (jika berkenaan) untuk menentukan kediaman mereka untuk tujuan cukai.
"Orang yang Boleh Dilaporkan" ditakrifkan sebagai "Bidang Kuasa yang Boleh Dilaporkan", selain daripada:
Secara umumnya, Entiti akan bermastautin untuk tujuan cukai dalam bidang kuasa jika, di bawah undang-undang bidang kuasa itu (termasuk konvensyen cukai), ia membayar atau harus membayar cukai di dalamnya oleh sebab domisili, tempat kediaman, tempat pengurusan atau pemerbadanannya, atau Apa-apa kriteria lain yang serupa, dan bukan sahaja dari punca-punca dalam bidang kuasa itu. Entiti penghuni dua boleh bergantung kepada peraturan tiebreaker yang terkandung dalam konvensyen percukaian (jika berkenaan) untuk menyelesaikan kes kediaman berganda untuk menentukan tempat kediaman mereka untuk tujuan cukai. Entiti seperti perkongsian, perkongsian liabiliti terhad atau perkiraan undang-undang yang serupa yang tidak mempunyai tempat kediaman untuk tujuan cukai hendaklah dianggap sebagai pemastautin di bidang kuasa tempat tempat pengurusan berkesan terletak. Sebuah amanah dianggap sebagai pemastautin di mana satu atau lebih pemegang amanahnya bermastautin.
Syarikat Insurans Khas bermaksud mana-mana Entiti yang merupakan syarikat insurans (atau syarikat induk syarikat insurans) yang mengeluarkan, atau diwajibkan membuat pembayaran berkenaan dengan, Kontrak Insurans Nilai Tunai atau Kontrak Anuiti. Ini juga terpakai kepada Pengendali Takaful.
"TIN" bermaksud Nombor Pengenalan Cukai atau bersamaan dengan berfungsi dengan tidak adanya TIN. A TIN adalah gabungan huruf atau nombor yang unik yang diberikan oleh bidang kuasa kepada individu atau Entiti dan digunakan untuk mengenal pasti individu atau Entiti untuk tujuan mentadbir undang-undang cukai bidang kuasa tersebut.
PDPA 2010 adalah Akta, yang digubal oleh Parlimen Malaysia, untuk mengawal selia pemprosesan data peribadi dalam urus niaga komersial.
PDPA mentakrif maklumat peribadi sebagai sebarang maklumat yang diberikan oleh seseorang individu semasa urus niaga komersial. Maklumat tersebut merujuk secara langsung atau tidak langsung kepada individu terbabit, yang dikenali atau boleh dikenal pasti berasaskan maklumat yang diberikan itu. Maklumat peribadi meliputi nama, alamat, nombor KP, nombor pasport, alamat emel dan butiran untuk dihubungi yang lain.
Maklumat peribadi sensitif adalah maklumat yang merujuk kepada kesihatan fizikal atau mental atau keadaan seseorang individu. Ia meliputi:
Sebarang transaksi perniagaan yang tidak semestinya berkontrak. Ini termasuk pengumpulan maklumat peribadi pelanggan-pelanggan berpotensi.
Ia adalah perlakuan mengumpul, merekod, memegang atau menyimpan maklumat peribadi dan menjalankan sebarang operasi atau beberapa operasi ke atas maklumat peribadi tersebut.
Anda mempunyai hak untuk:
i) Mengakses maklumat peribadi anda dan mengemaskini butirannya. Ini bagi memastikan supaya maklumat peribadi tersebut adalah tepat, lengkap dan yang terkini.
ii) Menarik balik kebenaran anda terhadap pendedahan maklumat peribadi anda bagi tujuan pemasaran atau sebarang tujuan lain, selain daripada untuk digunakan bagi perkhidmatan yang anda langgani.
Kami tidak boleh menolak permohonan anda untuk mengakses maklumat peribadi anda sendiri. Kami hanya boleh berbuat demikian jika kami tidak dapat memastikan identiti anda.
Ya, Penyata Privasi boleh didapati di sini dan juga di Pusat-pusat Pelanggan kami.
Kami hanya akan menyimpan maklumat peribadi anda selama mana yang diperlukan. Ini bertujuan supaya kami boleh menggunakan maklumat tersebut untuk memproses permohonan anda atau mematuhi sebarang keperluan perundangan, penguatkuasaan atau dalaman.
Dalam kes-kes tertentu, kami mungkin akan memindahkan maklumat peribadi anda ke luar Malaysia. Ini perlu untuk memberikan kepada anda perkhidmatan yang anda kehendaki atau apabila kami perlu melaksanakan obligasi berkontrak kami.
Kami tidak akan dapat memproses permohonan anda jika anda tidak memberikan maklumat mandatori yang kami perlukan. Dalam kes-kes di mana anda tidak memberikan maklumat yang dianggap sukarela, kami masih akan memproses permohonan anda, tetapi mungkin tidak dapat menyediakan sepenuhnya rangkaian perkhidmatan yang kami tawarkan.
Anda boleh melakukannya dengan menulis surat kepada kami. Sila hantarkan surat anda kepada:
Customer Servicing,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.
Anda boleh memohon untuk mengakses maklumat peribadi anda dengan menghubungi Talian Perkhidmatan kami di 1300 88 1899 atau dengan mengunjungi mana-mana Pusat Pelanggan kami untuk mendapatkan bantuan.
Ya, anda boleh membuat permohonan kepada AIA untuk memperbetulkan atau mengemaskini maklumat peribadi anda. Sila klik "Perkhidmatan Polisi" di laman Soalan Lazim untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Ya. Pihak-pihak yang boleh berbuat demikian adalah:
(i) Ibu bapa, penjaga atau individu yang memegang tanggungjawab penjagaan ke atas anda jika anda berusia di bawah 18 tahun;
(ii) Individu-individu yang dilantik oleh mahkamah untuk menguruskan hal ehwal anda; atau
(iii) Individu-individu yang anda telah beri kuasa secara bertulis untuk mengakses maklumat peribadi anda.
Sila kunjungi www.aia.com.my > pilih ‘MY AIA’ > Log masuk ke ‘MY AIA’ > pergi ke ‘MY CLAIMS’ > pergi ke ‘EMPLOYEE CLAIM’ > klik ‘SUBMIT NEW CLAIM’
Rekod tuntutan anda akan dikemas kini dalam masa 48 jam selepas mengemukakan tuntutan anda.
Sila kunjungi www.aia.com.my > pilih ‘MY AIA’ > Log masuk ke ‘MY AIA’ > pergi ke ‘MY CLAIMS’ > pergi ke ‘EMPLOYEE CLAIM’ > klik ‘CLAIM DETAILS’
Rekod tuntutan anda akan dikemas kini dalam masa 48 jam selepas penyerahan tuntutan.
Ya, kami sarankan agar anda menyimpan resit asal untuk selama 7 tahun.
Anda perlu menyimpan semua resit asal kerana pihak AIA, Jabatan Sumber Manusia anda atau pihak berwajib mungkin akan melakukan proses pengesahan berhubung dengan tuntutan yang dihantar.
Tidak, kami hanya boleh mengkreditkan bayaran ke dalam akaun bank yang dimiliki oleh pekerja/ahli.
Sila hubungi jabatan Sumber Manusia anda untuk mengesahkan bahawa anak anda yang baru lahir telah didaftarkan dan layak untuk perlindungan. Anda hanya boleh menghantar tuntutan setelah nama anak anda tersenarai dalam senarai tersebut.
Ini mungkin kerana perlindungan berkenaan tidak disediakan di bawah pelan khusus ini. Jika syarikat anda mempunyai satu lagi polisi dengan kami, anda boleh menyemak jika polisi tersebut menawarkan perlindungan yang anda perlukan. Jika tidak, sila rujuk kepada jabatan Sumber Manusia anda mengenai jenis perlindungan yang disediakan untuk syarikat anda.
Sila hantar rayuan anda melalui e-mel kepada kami di my.customer@aia.com.
Kelulusan tuntutan anda bukan sahaja tertakluk kepada kelayakan faedah, tetapi juga syarat-syarat perlindungan. Kami mengambil kira faktor seperti had tahunan, had bagi setiap lawatan, bayaran bersama/perjanjian kongsi bersama, caj munasabah dan lazim dan sama ada sebarang pengecualian dikenakan.
Tuntutan anda sepatutnya diproses dan diluluskan dalam masa 10 hari bekerja dari tarikh penyerahan dan bayaran akan dikreditkan ke dalam akaun bank anda dalam masa 3 hari selepas tuntutan diluluskan.
Anda perlu menghantar tuntutan yang baharu. Sila hubungi talian 1300 88 1899 atau maklumkan kepada kami melalui e-mel ke my.customer@aia.com untuk membatalkan tuntutan. Anda dinasihatkan untuk menghantar semula tuntutan hanya selepas tuntutan terdahulu dibatalkan.
Anda tidak boleh menekan butang “Save” untuk menyimpan sebarang tuntutan yang belum lengkap.
Sila kunjungi www.aia.com.my > pilih ‘MY AIA’ > pergi ke ‘DIRECTORIES & GUIDES’ > pergi ke ‘GUIDE TO CLAIMS’
Untuk sebarang isu teknikal tentang My AIA, sila hubungi talian 1300 88 1899.
Untuk menyemak status pendaftaran anda, sila hubungi talian 1300 88 1899 atau e-mel ke my.customer@aia.com.
Kunjungi laman web MY AIA dan klik Forgot your user ID/password? Taip Nama Penuh dan Nombor Keahlian. Satu kata laluan sementara akan dihantar ke telefon bimbit/e-mel anda. Kunjungi laman web MY AIA sekali lagi, masukkan ID dan kata laluan sementara anda. Selepas log masuk, anda akan diminta untuk menukar kata laluan anda.
Kunjungi laman web MY AIA > Klik pada “My Profile” dan klik pada “Change password” di bawah “Online Profile”.
Kunjungi laman web MY AIA > Klik pada “My Profile” dan kemudian klik “Edit” pada “Contact Information” untuk menukar alamat e-mel anda.
Kunjungi laman web MY AIA > Klik pada “My Profile” dan kemudian klik “Edit” pada “Contact Information” untuk menukar nombor telefon anda.