Skip to main content
  • EN
  • BM
  • Search
  • AIA Malaysia
  • Produk Kami
    • Perlindungan Hayat
    • Perlindungan Perubatan
    • Perlindungan Penyakit Kritikal
    • Simpanan & Pelaburan
    • Perlindungan Kemalangan
    • Penyelesaian Hartanah
    • Insurans Kenderaan
    • Produk Dalam Talian
    • AIA Vitality
    • Manfaat Pekerja
    • Insurans Komersial
  • AIA Vitality
    • Bagaimana AIA Vitality Berfungsi?
    • MAFAAT & GANJARAN
    • Testimonial Ahli
  • Tahukah Anda?
    • Kesihatan & Kesejahteraan
    • Kewangan & Insurans
    • Galeri video
    • Statistik Kesihatan
  • Tentang Kami
    • Tentang Kami
    • Tentang AIA Public Takaful Berhad
    • Tentang AIA General Insurance Berhad
    • Tentang AIA Pension & Asset Management (APAM)
    • Peluang Kerjaya
    • Program Komuniti
    • Pusat Media
    • Acara & Promosi
    • Piagam Pelanggan
  • Bantuan
    • Hubungi Kami
    • Temui Kami
    • Soalan Lazim
    • Pengumuman Penting
    • Hab Borang
    • Panduan Pengguna Portal Pelanggan My AIA
  • Log Masuk My AIA
    • Log Masuk Portal Pelanggan
    • Pendaftaran Pelanggan
    • Log Masuk Portal Korporat
  • Investment-Linked Funds
AIA
  • Produk Kami

    Produk Kami

    Pilih daripada salah satu kategori di kanan atau klik untuk cadangan mengikut keperluan anda.

    Kami sedia membantu anda.
    Dana Berkaitan Pelaburan

    Dapatkan maklumat terkini mengenai dana-dana kami dan prestasi dana tersebut.

    Klik di sini untuk Laporan Prestasi Dana Berkaitan Pelaburan AIA 2021

    Untuk Individu

    Untuk Perniagaan

    • Perlindungan Hayat

      Lindungi diri anda dan yang tersayang daripada ketidakpastian hidup dengan pelan insurans hayat dan takaful AIA.

    • Perlindungan Perubatan

      Elak perbelanjaan perubatan yang tidak dijangka dengan pelan insurans dan takaful perubatan AIA.

    • Perlindungan Penyakit Kritikal

      Fokus kepada pemulihan dan bukan komitmen kewangan anda apabila anda mempunyai pelan insurans atau takaful penyakit kritikal AIA.

    • Simpanan & Pelaburan

      Kekal dilindungi apabila anda menjamin masa depan anda dengan pilihan pelan perlindungan dan pelaburan AIA.

    • Perlindungan Kemalangan

      Lindungi diri anda daripada kemalangan dengan pelan perlindungan kemalangan diri AIA.

    • Penyelesaian Hartanah

      Biayai hartanah impian anda dan pastikan isi rumah dilindungi.

    • Insurans Kenderaan

      Dapatkan perlindungan komprehensif untuk kenderaan bermotor anda.

    • Produk Dalam Talian

      Dapatkan pelan insurans dan takaful kami secara dalam talian untuk perlindungan serta-merta.

    • AIA Vitality

      AIA Vitality adalah program kesejahteraan yang disokong oleh bidang sains yang sesuai dengan anda dan memberi ganjaran bagi pilihan kesihatan anda. Ketahui lebih lanjut

    • Manfaat Pekerja

      Lindungi aset syarikat anda yang paling penting melalui penyelesaian kami yang menerajui pasaran.

    • Insurans Komersial

      Lindungi perniagaan anda daripada kejadian yang tidak diingini dan kerosakan.

  • AIA Vitality

    AIA Vitality

    • Bagaimana AIA Vitality Berfungsi?

      Ketahui bagaimana AIA Vitality mendorong anda untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat, berpanjangan dan bermakna.

    • MAFAAT & GANJARAN

      Ketahui manfaat dan ganjaran yang boleh anda nikmati sebagai ahli AIA Vitality.

    • Testimonial Ahli

      Dapatkan inspirasi dari kisah ahli kami mengenai pengalaman mereka dengan AIA Vitality.

  • Tahukah Anda?

    Tahukah Anda?

    Panduan dan tip-tip mengenai topik kesihatan dan kewangan terkini.

    LIHAT SEMUA DALAM TAHUKAH ANDA?
    • Kesihatan & Kesejahteraan

      Kehidupan bermakna & sihat bermula hari ini.

    • Kewangan & Insurans

      Kewangan dipermudahkan.

    • Galeri video

      Video pendek mengenai topik kesihatan dan kewangan terkini.

    • Statistik Kesihatan

      Ketahui lanjut mengenai statistik kesihatan terkini.

  • Tentang Kami

    Tentang Kami

    Hampir seabad lamanya, AIA memenuhi keperluan jutaan orang yang sentiasa berubah di seluruh rantau Asia Pasifik.

    BACA LEBIH LANJUT
    • Tentang Kami

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Tentang AIA Public Takaful Berhad

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Tentang AIA General Insurance Berhad

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Tentang AIA Pension & Asset Management (APAM)

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Peluang Kerjaya

      Berminat untuk menyertai keluarga AIA? Carilah jawatan yang sesuai untuk anda.

    • Program Komuniti

      Berbakti kepada komuniti amatlah penting buat kami.

    • Pusat Media

      Kewangan, siaran akhbar dan maklumat lain mengenai AIA.

    • Acara & Promosi

      Acara & Promosi

    • Piagam Pelanggan

      Komitmen kami untuk Pelanggan kami

  • Bantuan

    Bantuan

    Kami bertekad untuk membantu menjawab pertanyaan anda dengan sentuhan perkhidmatan pelanggan yang memuaskan.

    Hubungi AIA
    • Hubungi Kami

      Tiada jawapan dalam bahagian FAQ? Hubungi kami sekarang.

    • Temui Kami

    • Soalan Lazim

      Ada soalan? Anda boleh dapatkan jawapan di sini.

    • Pengumuman Penting

      Maklumat berguna untuk pelanggan kami.

    • Hab Borang

      Perlukan borang? Carilah di hab borang kami.

    • Panduan Pengguna Portal Pelanggan My AIA

  • Log Masuk My AIA

    My AIA

    Urus pelan AIA dan manfaat pekerja anda, kekal sihat dengan AIA Vitality serta akses perkhidmatan kesihatan.

    Download My AIA
    Download My AIA
    Download My AIA
    Download My AIA
    • individual
      PORTAL PELANGGAN

      Urus pelan AIA, manfaat pekerja dan akaun AIA Vitality anda.

      Daftar Log masuk

    • corporate
      PORTAL KORPORAT

      Untuk kakitangan Sumber Manusia (HR) dan pihak pengantara mengurus portfolio faedah pekerja syarikat dengan lebih efisien.

      Log masuk

  • Language Select
    • EN
    • BM
  • Search
  • Contact Us
    • Hubungi Kami

      Waktu Operasi sepanjang Ramadhan:
      Isnin – Jumaat : 8.30pagi – 4.30petang

    • AIA BHD.

    • AIA PUBLIC TAKAFUL BHD.

    • AIA General Berhad

    • AIA Roadside Assist

Kewangan & Insurans
Sebelum | Selepas
Back to Top
  • {{title}}

    {{label}}
  • Lima Soalan Yang Perlu Ditanya Sebelum Membeli Insurans Perubatan

    Pemilihan pelan insurans perubatan yang sesuai boleh mengelirukan sesiapa yang hendak mencari insurans untuk perlindungan diri mereka. Terdapat beberapa salah faham tentang konsep insurans seperti; polisi yang termurah dan paling asas adalah cukup untuk saya. Saya tidak perlukan pelan perubatan peribadi jika saya sudah memiliki pelan perubatan dari majikan. Memiliki kad perubatan bermaksud kesemua kos perubatan saya akan dibayar. Kesemua kos perubatan saya akan dibiayai oleh kad perubatan saya. Kad perubatan saya juga akan membantu melindungi saya dalam semua isu kesihatan yang saya mungkin ada.

    Dengan pelbagai informasi dan pendapat serentak daripada Perancang Hayat, keluarga dan rakan-rakan, amat mudah bagi kita untuk berasa runsing dan sukar untuk membuat keputusan. Kami senaraikan lima soalan mudah untuk anda ajukan sebelum memilih pelan perlindungan perubatan. 

    1: APAKAH PERLINDUNGAN YANG DIBERIKAN DALAM PELAN PERUBATAN SAYA?

    Accident Pro Prime

    Terdapat pelbagai pelan perlindungan kesihatan di pasaran – dan ini belum termasuk pilihan tambahan (yang juga dikenali sebagai rider). Kesemua pelan perubatan mempunyai satu ciri asas, iaitu untuk memberikan bantuan kewangan untuk kemasukan hospital, pembedahan atau rawatan.

    Terdapat dua jenis pelan kesihatan yang anda boleh pilih bergantung kepada keperluan:

    •  Insurans Perubatan Jangka Panjang, Hospitalisasi dan Pembedahan: Pelan perubatan asas yang melindungi kos hospitalisasi dan kos rawatan susulan.
    •  Pendapatan Hospital: Pelan perlindungan kewangan yang memberikan anda pendapatan harian sepanjang hospitalisasi.

    2: ADAKAH PELAN PERUBATAN SAYA MEMBERIKAN PERLINDUNGAN KE ATAS SEMUA PENYAKIT DAN KECEDERAAN?

    Accident Pro Prime

    Jawapan yang mudah adalah ya. Pelan perubatan anda melindungi kos perubatan penyakit kritikal. Walaubagaimanapun, kos perubatan yang tinggi boleh menggunakan keseluruhan liputan perubatan anda, meninggalkan anda dengan nilai yang kosong untuk perlindungan di masa akan datang. Di sinilah di mana pelan penyakit kritikal dapat membantu. Pelan penyakit kritikal adalah satu polisi berasingan daripada pelan perubatan anda.

    Ramai yang tidak melihat kemungkinan mereka mengalami masalah kesihatan yang serius seperti penyakit kritikal. Diagnosis penyakit kritikal mempunyai pelbagai kesan dalam pelbagai aspek kehidupan – si pesakit terpaksa mengambil masa daripada kerja untuk waktu pemulihan, mengeluarkan sejumlah wang yang banyak untuk rawatan, terapi atau peralatan perubatan di rumah. Pelan penyakit kritikal memberikan anda penyelesaian kepada masalah kewangan semasa sakit. 

    3: ADAKAH PATUT BAGI SAYA UNTUK MENGAMBIL PELAN YANG PALING MURAH?

    Accident Pro Prime

    Apabila anda telah memutuskan jenis perlindungan perubatan yang anda mahu, perkara seterusnya adalah kos pelan anda atau juga dikenali sebagai premium bulanan. Jumlah yang anda bayar setiap bulan bergantung kepada tiga perkara: jumlah potongan, insurans bersama dan had tahunan.

    • Potongan: Potongan adalah bayaran awal yang anda dahulukan untuk semua penjagaan perubatan anda sebelum insurans diaktifkan. Pelan yang tinggi potongannya bermakna anda bertanggungjawab untuk bahagian yang lebih besar daripada kos penjagaan perubatan anda. Kesannya, anda akan membayar premium yang lebih rendah. Setelah potongan dilakukan, syarikat insurans akan membayar baki kos. Ini sangat ideal untuk mereka yang berdikari dan tidak mempunyai tanggungan.

    • Insurans bersama: Insurans bersama adalah peratusan caj perubatan yang anda bayar, manakala selebihnya dibayar oleh pelan perubatan anda. Sebagai contoh, anda mempunyai 20% insurans bersama, maka anda membayar 20% daripada bil perubatan anda dan pelan anda membayar baki 80%.
       
    •  Had tahunan: Had tahunan adalah jumlah maksima yang anda boleh tuntut daripada syarikat insurans dalam setahun.


    Satu kesilapan yang dilakukan ramai adalah melihat kepada pelan dengan premium terendah dan tidak mengira had tahunan atau ciri-ciri lain. Kaji setiap pelan dan pilih kombinasi mana yang sesuai. Terdapat pelan seperti A-Life Med Regular yang mempunyai had tahunan tetapi tiada had untuk jumlah yang anda boleh tuntut sepanjang hayat, manakala A-Plus Med mempunyai ciri untuk meningkatkan jumlah had tahunan bermula daripada tahun ketiga polisi anda. A-Plus Med juga tiada ciri insurans bersama atau caj potongan, bermakna anda tidak perlu membayar apa-apa jumlah daripada caj perubatan anda. 

    4: ADAKAH PELAN PERUBATAN SAYA AKAN MELINDUNGI KEADAAN KESIHATAN SAYA SEKARANG?

    Accident Pro Prime

    Terdapat beberapa kondisi yang tidak termasuk dalam pelan perubatan anda dan ini dipanggil pengecualian khas (major exclusions). Pengecualian ini merujuk kepada kondisi kesihatan yang tidak dilindungi pelan seperti:

    • Penyakit yang sedia ada, seperti penyakit yang anda sudah tahu wujud sebelum bermulanya perlindungan perubatan yang baru. Hampir kesemua pelan mempunyai tempoh menunggu untuk keadaan seperti ini.

    • Rawatan atau pembedahan untuk penyakit-penyakit tertentu dalam 120 hari dari pelan.

    • Pembedahan kosmetik/berkhatan/lensa pembaikan/rawatan gigi, melainkan ianya diperlukan untuk merawat kecederaan daripada kemalangan
       

    Rujuk kepada kontrak polisi anda untuk senarai penuh pengecualian. 

    5: PERLUKAH SAYA MEMBAYAR UNTUK HOSPITALISASI?

    Accident Pro Prime

    Antara salah faham yang terbesar mengenai pelan perlindungan perubatan adalah anda tidak perlu membayar apa-apa meskipun satu sen untuk rawatan dan kemasukan ke hospital. Rujuk kembali kepada nombor 3 dan soalan seterusnya adalah: Mengapa saya perlu membayar hospitalisasi saya dengan pelan perubatan?

    Meskipun syarikat perubatan menawarkan kad perubatan yang memberikan perlindungan dan akses mudah untuk rawatan, ianya bukan satu jaminan bagi keseluruhan proses itu tidak melibatkan wang. Sesetengah hospital masih memerlukan bayaran muka depan atau caj pemprosesan.

    Sesetengan pelan perubatan juga memiliki ciri-ciri “hanya leretkan” (just swipe) untuk hospitalisasi dan ini memudahkan proses kemasukan dan pelepasan pesakit di hospital-hospital panel, seperti pelan A-Life Med Regular daripada AIA.

    Untuk mengelakkan anda terpaksa membayar kos perubatan yang tidak dijangka atau kos yang tidak diketahui akibat pengecualian khas, anda perlu mengajukan kelima-lima soalan ini sebelum anda menurunkan tandatangan anda untuk pelan perlindungan perubatan itu.

    Ketahui lebih lanjut pelan-pelan perubatan dan kesihatan kami atau hubungi Perancang Hayat AIA kami.

    Artikel di atas adalah untuk memberi maklumat sahaja. AIA tidak bertanggungjawab di atas sebarang kerugian yang mungkin berbangkit akibat penggunaan maklumat yang terkandung dalam artikel ini.

    ARTIKEL BERKAITAN

    Peranan Insurans Perubatan dan Insurans Penyakit Kritikal 


    Semua orang memerlukan insurans perubatan, tetapi bukan semua orang memerlukan insurans penyakit kritikal. Adakah pernyataan ini betul atau salah?

    Peranan Insurans Perubatan dan Insurans Penyakit Kritikal 

    Apakah Pelan Insurans Yang Disarankan Untuk Fasa Kehidupan Yang Berbeza?


    Apakah pelan insurans yang sesuai untuk seorang anak kecil, seorang dewasa yang bekerja atau seorang yang hampir bersara? Wujudkah satu polisi yang boleh melindungi semua peringkat umur?

    Apakah Pelan Insurans Yang Disarankan Untuk Fasa Kehidupan Yang Berbeza?

    PRODUK YANG DISYORKAN

    PERLINDUNGAN Penyakit Kritikal

    Gaya hidup masa kini yang serba pantas dan mencabar telah mengakibatkan peningkatan masalah kesihatan dan penyakit yang ketara. 

    ASAS

    A-Life Cancer360-i

    Perlindungan Penyakit Kritikal

    Pelan perlindungan kanser yang lengkap dan menyediakan perlindungan kanser daripada tahap awal hingga ke peringkat yang lebih lanjut.

    takaful vitality

    PERLINDUNGAN Perubatan

    Kehidupan penuh dengan risiko, namun penjagaan kesihatan anda sepatutnya tidak termasuk dalam risiko tersebut. 

    A-Life Med Regular-i

    Perlindungan Perubatan

    Pelan perubatan tanpa had jangka hayat yang memenuhi keperluan perubatan anda dan keluarga.

    takaful vitality
    Produk Kami
    Perlindungan Hayat
    Perlindungan Perubatan
    Perlindungan Penyakit Kritikal
    Simpanan & Pelaburan
    Perlindungan Kemalangan
    Penyelesaian Hartanah
    Insurans Kenderaan
    Produk Dalam Talian
    Produk Kami
    Perlindungan Hayat
    Perlindungan Perubatan
    Perlindungan Penyakit Kritikal
    Simpanan & Pelaburan
    Perlindungan Kemalangan
    Penyelesaian Hartanah
    Insurans Kenderaan
    Produk atas talian
    Tahukan Anda
    Kesihatan & Kesejahteraan
    Kewangan & Insurans
    Galeri Video
    Statistik Kesihatan
    Tentang Kami
    Tentang AIA Bhd.
    Tentang AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    Tentang AIA General Berhad
    Tentang AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    Peluang Kerjaya
    Program Komuniti
    Acara & Promosi
    Peta Laman
    Bantuan & Sokongan
    Hubungi Kami
    Soalan Lazim
    Pengumuman Penting
    Hab Borang
    AIA Malaysia
    Menara AIA, 99, Jalan Ampang,
    50450 Kuala Lumpur
    AIA Bhd.
    1300-88-1899
    Untuk Pelanggan Luar Negara
    603 2056 1111
    AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    1300-88-8922
    AIA General Berhad
    1300-88-1899
    AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    1300-22-7771
    AIA Auto Assist / Roadside Assist
    1-800-88-8733
    Tahukah Anda
    Kesihatan & Kesejahteraan
    Kewangan & Insurans
    Galeri Video
    Statistik Kesihatan
    TENTANG KAMI
    Tentang AIA Bhd.
    Tentang AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    Tentang AIA General Berhad
    Tentang AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    Peluang Kerjaya
    Program Komuniti
    Acara & Promosi
    Peta Laman

    Laman web ini menggunakan kuki bertujuan untuk meningkatkan kemudahan pengguna. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai jenis kuki yang kami kumpulkan, apa yang kami gunakan, dan cara menguruskan tetapan kuki anda di dalam Polisi Kuki dan Penyata Privasi.

    Bantuan & Sokongan
    Hubungi Kami
    Soalan Lazim
    Pengumuman Penting
    Hab Borang
    AIA Malaysia
    Menara AIA, 99, Jalan Ampang,
    50450 Kuala Lumpur
    AIA Bhd.
    1300-88-1899
    Untuk Pelanggan Luar Negara
    603 2056 1111
    AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    1300-88-8922
    AIA General Berhad
    1300-88-1899
    AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    1300-22-7771
    AIA Roadside Assist
    1-800-88-8733
    www.aia.com.my/roadsideAssist

    Hak cipta © 2023 AIA Group Limited dan anak-anak syarikatnya. AIA Bhd. 200701032867 (790895-D) AIA PUBLIC Takaful Bhd. 201101007816 (935955-M) AIA General Berhad 201001040438 (924363-W) AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd. 201201027147 (1011637-P) AIA Health Services Sdn. Bhd. 199601016211 (388561-T). Semua hak cipta terpelihara.
    Terma Penggunaan | Penyataan Privasi | Kod Tatacara | Peta Laman