Skip to main content
  • EN
  • BM
  • Search
  • AIA Malaysia
  • Produk Kami
    • Perlindungan Hayat
    • Perlindungan Perubatan
    • Perlindungan Penyakit Kritikal
    • Simpanan & Pelaburan
    • Perlindungan Kemalangan
    • Penyelesaian Hartanah
    • Insurans Kenderaan
    • Produk Dalam Talian
    • AIA Vitality
    • Manfaat Pekerja
    • Insurans Komersial
  • AIA Vitality
    • Bagaimana AIA Vitality Berfungsi?
    • MAFAAT & GANJARAN
    • Testimonial Ahli
  • Tahukah Anda?
    • Kesihatan & Kesejahteraan
    • Kewangan & Insurans
    • Galeri video
    • Statistik Kesihatan
  • Tentang Kami
    • Tentang Kami
    • Tentang AIA Public Takaful Berhad
    • Tentang AIA General Insurance Berhad
    • Tentang AIA Pension & Asset Management (APAM)
    • Peluang Kerjaya
    • Program Komuniti
    • Pusat Media
    • Acara & Promosi
    • Piagam Pelanggan
  • Bantuan
    • Hubungi Kami
    • Temui Kami
    • Soalan Lazim
    • Pengumuman Penting
    • Hab Borang
    • Panduan Pengguna Portal Pelanggan My AIA
  • Log Masuk My AIA
    • Log Masuk Portal Pelanggan
    • Pendaftaran Pelanggan
    • Log Masuk Portal Korporat
  • Investment-Linked Funds
AIA
  • Produk Kami

    Produk Kami

    Pilih daripada salah satu kategori di kanan atau klik untuk cadangan mengikut keperluan anda.

    Kami sedia membantu anda.
    Dana Berkaitan Pelaburan

    Dapatkan maklumat terkini mengenai dana-dana kami dan prestasi dana tersebut.

    Klik di sini untuk Laporan Prestasi Dana Berkaitan Pelaburan AIA 2021

    Untuk Individu

    Untuk Perniagaan

    • Perlindungan Hayat

      Lindungi diri anda dan yang tersayang daripada ketidakpastian hidup dengan pelan insurans hayat dan takaful AIA.

    • Perlindungan Perubatan

      Elak perbelanjaan perubatan yang tidak dijangka dengan pelan insurans dan takaful perubatan AIA.

    • Perlindungan Penyakit Kritikal

      Fokus kepada pemulihan dan bukan komitmen kewangan anda apabila anda mempunyai pelan insurans atau takaful penyakit kritikal AIA.

    • Simpanan & Pelaburan

      Kekal dilindungi apabila anda menjamin masa depan anda dengan pilihan pelan perlindungan dan pelaburan AIA.

    • Perlindungan Kemalangan

      Lindungi diri anda daripada kemalangan dengan pelan perlindungan kemalangan diri AIA.

    • Penyelesaian Hartanah

      Biayai hartanah impian anda dan pastikan isi rumah dilindungi.

    • Insurans Kenderaan

      Dapatkan perlindungan komprehensif untuk kenderaan bermotor anda.

    • Produk Dalam Talian

      Dapatkan pelan insurans dan takaful kami secara dalam talian untuk perlindungan serta-merta.

    • AIA Vitality

      AIA Vitality adalah program kesejahteraan yang disokong oleh bidang sains yang sesuai dengan anda dan memberi ganjaran bagi pilihan kesihatan anda. Ketahui lebih lanjut

    • Manfaat Pekerja

      Lindungi aset syarikat anda yang paling penting melalui penyelesaian kami yang menerajui pasaran.

    • Insurans Komersial

      Lindungi perniagaan anda daripada kejadian yang tidak diingini dan kerosakan.

  • AIA Vitality

    AIA Vitality

    • Bagaimana AIA Vitality Berfungsi?

      Ketahui bagaimana AIA Vitality mendorong anda untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat, berpanjangan dan bermakna.

    • MAFAAT & GANJARAN

      Ketahui manfaat dan ganjaran yang boleh anda nikmati sebagai ahli AIA Vitality.

    • Testimonial Ahli

      Dapatkan inspirasi dari kisah ahli kami mengenai pengalaman mereka dengan AIA Vitality.

  • Tahukah Anda?

    Tahukah Anda?

    Panduan dan tip-tip mengenai topik kesihatan dan kewangan terkini.

    LIHAT SEMUA DALAM TAHUKAH ANDA?
    • Kesihatan & Kesejahteraan

      Kehidupan bermakna & sihat bermula hari ini.

    • Kewangan & Insurans

      Kewangan dipermudahkan.

    • Galeri video

      Video pendek mengenai topik kesihatan dan kewangan terkini.

    • Statistik Kesihatan

      Ketahui lanjut mengenai statistik kesihatan terkini.

  • Tentang Kami

    Tentang Kami

    Hampir seabad lamanya, AIA memenuhi keperluan jutaan orang yang sentiasa berubah di seluruh rantau Asia Pasifik.

    BACA LEBIH LANJUT
    • Tentang Kami

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Tentang AIA Public Takaful Berhad

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Tentang AIA General Insurance Berhad

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Tentang AIA Pension & Asset Management (APAM)

      Siapa kami, apa yang kami lakukan, visi dan anugerah-anugerah kami.

    • Peluang Kerjaya

      Berminat untuk menyertai keluarga AIA? Carilah jawatan yang sesuai untuk anda.

    • Program Komuniti

      Berbakti kepada komuniti amatlah penting buat kami.

    • Pusat Media

      Kewangan, siaran akhbar dan maklumat lain mengenai AIA.

    • Acara & Promosi

      Acara & Promosi

    • Piagam Pelanggan

      Komitmen kami untuk Pelanggan kami

  • Bantuan

    Bantuan

    Kami bertekad untuk membantu menjawab pertanyaan anda dengan sentuhan perkhidmatan pelanggan yang memuaskan.

    Hubungi AIA
    • Hubungi Kami

      Tiada jawapan dalam bahagian FAQ? Hubungi kami sekarang.

    • Temui Kami

    • Soalan Lazim

      Ada soalan? Anda boleh dapatkan jawapan di sini.

    • Pengumuman Penting

      Maklumat berguna untuk pelanggan kami.

    • Hab Borang

      Perlukan borang? Carilah di hab borang kami.

    • Panduan Pengguna Portal Pelanggan My AIA

  • Log Masuk My AIA

    My AIA

    Urus pelan AIA dan manfaat pekerja anda, kekal sihat dengan AIA Vitality serta akses perkhidmatan kesihatan.

    Download My AIA
    Download My AIA
    Download My AIA
    Download My AIA
    • individual
      PORTAL PELANGGAN

      Urus pelan AIA, manfaat pekerja dan akaun AIA Vitality anda.

      Daftar Log masuk

    • corporate
      PORTAL KORPORAT

      Untuk kakitangan Sumber Manusia (HR) dan pihak pengantara mengurus portfolio faedah pekerja syarikat dengan lebih efisien.

      Log masuk

  • Language Select
    • EN
    • BM
  • Search
  • Contact Us
    • Hubungi Kami

      Waktu Operasi sepanjang Ramadhan:
      Isnin – Jumaat : 8.30pagi – 4.30petang

    • AIA BHD.

    • AIA PUBLIC TAKAFUL BHD.

    • AIA General Berhad

    • AIA Roadside Assist

Tentang Kami
Sebelum
Back to Top
  • {{title}}

    {{label}}
  • PIAGAM PELANGGAN


    Pengenalan

    Selama lebih 70 tahun, AIA telah membantu pelanggannya di Malaysia merancang, melindungi dan membuat persediaan untuk kehidupan dari generasi ke generasi. Pengalaman yang kami timba telah membolehkan kami membantu berjuta-juta orang mencapai impian mereka, dan menghulurkan tangan kepada mereka pada masa-masa yang mencabar.

    Dalam dunia yang sentiasa berubah, kita memerlukan teman yang bukan sahaja dapat memahami dan menyokong kita untuk mengharungi pelbagai cabaran hidup selain merebut peluang yang mendatang. Memang menjadi komitmen kami untuk membantu pelanggan kami dan keluarga mereka untuk hidup Lebih Sihat, Lebih Lama, dan Lebih Baik dengan menawarkan penyelesaian yang sesuai menerusi pelbagai produk dan perkhidmatan konvensional dan *berlandaskan Islam di bawah AIA Bhd., AIA PUBLIC Takaful Bhd. dan AIA General Berhad. 

    Kami komited untuk memenuhi keperluan semua pelanggan kami di bawah satu bumbung, berpandukan Piagam kami yang dirangka berdasarkan empat tunggak piawaian perkhidmatan dan komitmen kami untuk melayan pelanggan dengan adil. Jika kami belum memenuhi jangkaan anda dalam apa jua cara, sila beritahu kami kerana kami benar-benar ingin menyelesaikan sebarang isu yang mungkin anda hadapi berkaitan dengan produk dan perkhidmatan kami. Jika prestasi kami memuaskan, kami juga mengalu-alukan maklum balas anda. Untuk menghubungi kami, sila klik sini.   

    *Perhatian: Menerusi unit Takaful keluarga kami, AIA PUBLIC Takaful Bhd., kami menawarkan penyelesaian berlandaskan Syariah yang sesuai untuk memenuhi keperluan pelanggan kami pada peringkat hidup berbeza. Pasukan pakar profesional kami memastikan tunjuk ajar dan nasihat yang diterima daripada Jawatankuasa Syariah dilaksanakan sepenuhnya, dengan struktur dan proses yang betul sewajarnya untuk memastikan keperluan Syariah disemak secara berkala.

    Empat Tunggak Piawaian Perkhidmatan Kami

    + Expand All
    - Collapse All

    Tunggak 1: Kemudahan Mendapatkan Insurans/Takaful

    Menawarkan model penyertaan aktif yang membolehkan pelanggan kami mengetahui tentang: 

    • Pilihan dan capaian berbilang saluran untuk membuat pembelian dan pertanyaan
    • Di mana dan bagaimana untuk memberikan maklum balas, cadangan dan membuat aduan
      Untuk maklumat lanjut, sila klik sini. 

    Tunggak 2: Mengenali Pelanggan Kami

    Memahami profil pelanggan dengan sewajarnya untuk:  

    • Mengetahui dan meramalkan keperluan dan keutamaan pelanggan kami
    • Meminta maklumat dan dokumen yang perlu untuk menasihati pelanggan kami dengan sebaik mungkin
    •  Menawarkan produk dan perkhidmatan yang sesuai
    •  Untuk maklumat lanjut, sila klik sini. 

    Tunggak 3: Perkhidmatan Telus, Cekap dan Tepat Pada Masanya

    Memberikan perkhidmatan lancar yang membolehkan pelanggan kami mengetahui:

    • Tanggungjawab kami kepada pelanggan
    • Tahap perkhidmatan yang dijangkakan dan masa yang diambil untuk menyediakan perkhidmatan ini, iaitu masa yang diperlukan untuk menjawab pertanyaan dan menyelesaikan aduan
    • Di mana dan bagaimana untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan seperti ciri-ciri dan kos produk
      Untuk maklumat lanjut, sila klik sini.

    Tunggak 4: Proses Penyelesaian Tuntutan Yang Adil, Telus dan Tepat Pada Masanya

    Menyediakan pengalaman pemprosesan dan penyelesaian tuntutan lancar yang membolehkan pelanggan kami mengetahui: 

    • Prosedur, dokumentasi dan langkah-langkah termasuk pelbagai pilihan (jika ada) untuk membuat pemberitahuan pertama tentang kerugian sekiranya berlaku tuntutan
    • Piawaian perkhidmatan yang dijangkakan bagi pemprosesan tuntutan dan masa tertentu yang diambil untuk setiap langkah dalam peringkat pemprosesan tuntutan
    • Pelbagai cara untuk menyelesaikan isu pembayaran tuntutan yang tidak memuaskan
      Untuk maklumat lanjut, sila klik sini. 

    Tunggak 1: KEMUDAHAN MENDAPATKAN INSURANS/TAKAFUL

    A. Produk insurans dan takaful kami mudah didapati oleh pelanggan menerusi pelbagai saluran, fizikal dan maya, yang menyenangkan mereka mendapatkan maklumat, membuat pembelian atau pertanyaan

    1. Kami menawarkan model penglibatan aktif yang membolehkan anda mengetahui:
      • Pilihan dan kemudahan berbilang saluran untuk membuat pembelian dan pertanyaan.
      • Di mana dan bagaimana untuk memberikan maklum balas, cadangan dan membuat aduan.
    2. Kami memaklumkan kepada anda kaedah fizikal dan saluran perhubungan yang boleh anda gunakan untuk membeli produk atau membuat pertanyaan. Secara khususnya, kami memberi anda capaian mudah kepada yang berikut.
      • Lokasi ejen insurans / takaful.
      • Senarai saluran perhubungan pelanggan, iaitu laman web korporat, portal web layan diri pelanggan dan pusat panggilan.
    3. Kami akan memaklumkan kepada anda saluran yang disediakan, yang mungkin berubah dari masa ke masa.

    B. Kami sentiasa bersedia menerima maklum balas, cadangan atau aduan tentang cara kami boleh memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada anda. 

    Kami menyediakan pelbagai saluran kepada anda untuk memberikan maklum balas dan cadangan. Untuk menghubungi kami, sila klik sini.

    Kami mengumpulkan maklum balas/melaksanakan tinjau selidik kepuasan pelanggan secara berkala dalam usaha kami memenuhi keperluan dan jangkaan anda. 

    Tunggak 2: MENGENALI PELANGGAN KAMI

    A. Kami berusaha untuk membantu anda mencari produk sesuai yang memenuhi keperluan anda

    1. Kami memastikan kakitangan dan ejen yang berilmu dan beretika sedia membantu anda.
    2. Latihan
      • Kami memastikan kakitangan dan perantara kami dilatih dengan sewajarnya tentang produk dan perkhidmatan yang ditawarkan.
      • Latihan diberikan setiap kali produk baharu dilancarkan. Kami juga akan dari masa ke masa mengendalikan kursus ulang kaji tentang produk yang sedia ada.
    3. Untuk membolehkan kami memahami profil dan keperluan anda dengan sewajarnya, kami:
      • Mendengar pandangan anda dengan teliti.
      • Memperakui dan betul-betul memahami keperluan dan keutamaan anda.
      • Meminta maklumat dan dokumen yang perlu untuk membolehkan kami menasihati anda dengan sewajarnya dan menurut Kod Tataamalan Industri berkaitan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010.
      • Menawarkan pilihan produk dan perkhidmatan yang sesuai untuk memenuhi keperluan dan kehendak anda.
    4. Sebarang pilihan yang diberikan kepada anda akan diterangkan dan atas dasar “pilihan turut serta”, seperti rider, perkongsian/penggunaan maklumat anda untuk tujuan pemasaran dan penyelidikan.

    Tunggak 3: PERKHIDMATAN TELUS, CEKAP DAN TEPAT PADA MASANYA

    A. Kami menetapkan dengan jelas tanggungjawab kepada anda sebagai pelanggan kami dan menegakkannya.

    Kami berpegang teguh pada tanggungjawab jelas seperti yang termaktub dalam Piagam Pelanggan kami, meliputi prinsip-prinsip panduan berikut:

    1. Objektif yang jelas dan padat tentang Piagam.
    2. Misi.
    3. Nilai-nilai yang kami berikan kepada anda, seperti kesaksamaan, ketelusan, keutuhan, etika, profesionalisme, ketepatan masa.
    4. Saluran komunikasi yang cekap/berkesan.

    B. Kami menetapkan dengan jelas masa yang akan diambil untuk pelbagai perkhidmatan

    Untuk membolehkan pelanggan kami menjangkakan masa yang diambil untuk pelbagai perkhidmatan:-

    1. Pelaksanaan Perkhidmatan:-

    Maklumat tentang masa pemprosesan kerja bagi pelaksanaan perkhidmatan boleh didapati dalam Piagam Pelanggan menerusi pelbagai saluran (ibu pejabat / cawangan / pusat panggilan / laman web). 

    1. Piawaian yang diguna pakai:-
    2. Melayan Pelanggan Yang Datang Sendiri Dengan Segera:
      Masa Menunggu Pelanggan: Dalam tempoh 10 minit.

    C. Kami memastikan kecekapan perkhidmatan berkaitan polisi/sijil dan menyediakan dokumentasi yang berkaitan tepat pada masanya.

    1. Kami akan memaklumkan kepada anda setiap langkah dan dokumentasi yang diperlukan untuk mengubah, membaharui, menyerahkan atau membatalkan polisi/sijil, contohnya apa yang berlaku apabila terdapat perubahan kepada polisi/sijil, notis pembaharuan, dan sebagainya, dan juga kesan yang timbul daripada tindakan ini.
    2. Kami akan mengingatkan anda supaya memaklumkan kepada kami sebarang perubahan dalam risiko sebelum pembaharuan, menerusi notis pembaharuan yang kami keluarkan kepada anda.
    3. Kami mematuhi piawaian prosedur operasi yang ditetapkan dalam semua urusan kami dengan anda.
    Tahap Perkhidmatan Sasaran Hayat dan Kesihatan termasuk Takaful Insurans Am
    Pengeluaran Polisi/Sijil untuk Pelanggan Baru dan Sedia Ada 
    • Dalam 5 hari kerja
    • Dalam 10 hari kerja (di mana maklumat tambahan diperlukan dan/atau membabitkan keadaan kesihatan sedia ada)

    Motor

    • Serta-merta untuk e-polisi
    • Dalam 5 hari kerja untuk permohonan secara manual (kenderaan baru mesti didaftarkan dengan JPJ)
       

    Bukan Motor

    • Dalam 10 hari kerja (berkenaan untuk individu sahaja, bukan kumpulan)

     

    Pengeluaran Polisi/Sijil untuk Pelanggan Baru dan Sedia Ada
    • Dalam 3 hari kerja
    • Motor: Dalam 3 hari kerja
    • Bukan Motor: Dalam 5 hari kerja
    Perubahan bukan berkaitan kewangan dalam Polisi/Sijil
    • Dalam 5 hari kerja
    • Dalam 10 hari kerja (di mana maklumat tambahan diperlukan dan/atau membabitkan keadaan kesihatan sedia ada)
    • Motor: Dalam 3 hari kerja
    • Bukan Motor: Dalam 5 hari kerja
    Pengembalian Semula Polisi/Sijil
    • Dalam 10 hari kerja
    • Dalam 3 hari kerja
    • Bukan Motor: Dalam 5 hari kerja
    Pengeluaran Notis Pembaharuan untuk Polisi/Sijil dengan Pembaharuan Terjamin 
    • Sekurang-kurangnya 30 hari kalendar sebelum tarikh pembayaran premium/ sumbangan seterusnya
    T/B
    Pengeluaran Notis Pembaharuan untuk Polisi/Sijil/Rider Bertempoh yang Layak untuk Pembaharuan
    • Sekurang-kurangnya 30 hari kalendar sebelum tarikh luput polisi/sijil/ rider bertempoh yang sedia ada 
    Pembatalan/Penyerahan Polisi/Sijil dengan Pembayaran Balik Premium/Sumbangan
    • Dalam 10 hari kerja
    • Motor: Dalam 3 hari kerja
    • Bukan Motor: Dalam 5 hari kerja
    Pengeluaran Kad Perubatan/Kemasukan Hospital untuk Pemegang Polisi Individu 
    • Pada hari kerja yang sama dengan Pengeluaran Polisi/Sijil 
    T/B

    Perhatian: Masa yang dinyatakan di atas tidak mengambil kira proses penyesuaian/pengenalan yang kami sediakan untuk produk dan perkhidmatan kami, dan tertakluk kepada sama ada polisi/sijil diterima/diluluskan oleh pihak kami dan/atau bayaran penuh premium/sumbangan dibuat dan/atau dokumen lengkap diserahkan. 

    D. Kami menjalankan segala urusan kami secara terbuka dan telus

    Anda boleh mendapatkan maklumat berikut dengan mudah, yang disediakan menerusi pelbagai saluran komunikasi seperti cawangan / brosur / pusat panggilan / laman web:

    1. Butiran berkaitan produk, seperti ciri-ciri produk, lembaran pendedahan produk, terma dan syarat, fakta penting dan pengecualian, akan dimaklumkan di tempat jualan.
    2. Yuran, caj (selain premium), dan faedah (jika ada) serta kewajipan dalam penggunaan produk atau perkhidmatan
    3. Tempoh Penilaian Percuma
      • Tempoh penilaian percuma bermula dari tarikh anda menerima dokumen polisi/sijil baharu anda.
      • Jika anda membuat keputusan untuk membatalkan polisi/sijil anda, anda mempunyai 15 hari dari tarikh anda menerima dokumen polisi/sijil, untuk berbuat demikian. Sila tulis surat kepada syarikat bagi mengesahkan hasrat anda untuk membatalkan polisi/sijil.
    4. Menamatkan Polisi/Sijil Anda untuk Membeli Polisi/Sijil Baharu
      • Anda lazimnya akan rugi apabila anda membiarkan polisi anda luput atau menyerahkan polisi/sijil yang sedia ada, sekalipun untuk menggantikannya dengan satu lagi polisi/sijil (oleh syarikat insurans yang sama atau lain) atas sebab-sebab berikut:
      • Polisi/sijil baharu biasanya dikenakan premium/sumbangan lebih tinggi kerana kadarnya dikenakan berasaskan usia semasa anda.
      • Anda mungkin perlu membayar premium/sumbangan tambahan atau tidak diberi perlindungan jika terdapat perubahan dalam profil kesihatan anda
      • Dalam kebanyakan polisi/sijil perubatan dan penyakit kritikal, tempoh menunggu (tempoh tuntutan tidak dibayar) bermula dari tarikh polisi/sijil dikeluarkan, yang mana kemudian.
      • Anda tidak perlu menggantikan polisi/sijil anda. Sebaliknya, kami menasihatkan anda menyemak semula perlindungan anda supaya ia memenuhi keperluan kewangan dan perlindungan anda. 
      • Gunakan hak anda untuk memastikan objektif kewangan anda menepati sasaran dan berwaspada terhadap mana-mana pihak yang mempengaruhi anda untuk menamatkan polisi/sijil anda yang sedia ada.
    5. Pembayaran Premium
      • Untuk kesenangan anda, kami mengesyorkan anda mendaftar untuk menggunakan kemudahan pembayaran elektronik yang kini disediakan.
      • Anda juga boleh membuat bayaran tunai di mana-mana pusat perkhidmatan kami di seluruh negara. Pilihan ini juga disediakan untuk pembayaran premium/sumbangan tahunan, separuh tahunan dan suku tahunan.
      •  Jika anda membuat bayaran menerusi Perancang Hayat AIA, anda hendaklah meminta resit rasmi yang dikeluarkan oleh Syarikat kami. Sila hubungi kami jika anda tidak menerima resit rasmi dalam 10 hari kerja dari tarikh pembayaran.
    6. Maklumat Peribadi Anda
      • Kami komited untuk menjaga keselamatan dan kerahsiaan maklumat peribadi anda yang diberikan kepada kami.
      • Maklumat peribadi anda akan hanya digunakan oleh kakitangan AIA Bhd. dan AIA PUBLIC Takaful Bhd. yang diberi kebenaran untuk memproses dan mentadbir polisi insurans anda.
      • Data anda sama sekali tidak akan dikongsi dengan pihak lain yang tidak diberi kebenaran oleh AIA Bhd. dan AIA PUBLIC Takaful Bhd. untuk memproses atau mentadbir polisi anda.
    7.  Maklumat Produk Yang Telus dan Menyeluruh
      • Kami juga sentiasa komited untuk memastikan bahawa semua maklumat dan pendedahan produk dan perkhidmatan kami adalah adil, tepat dan menyeluruh. Oleh yang demikian, kami tidak akan membuat pernyataan yang memperdayakan, mengelirukan atau palsu berkenaan produk dan perkhidmatan kami.
    8. Kenyataan Antipenipuan
    9. AIA Bhd. dan AIA PUBLIC Takaful Bhd. komited untuk menangani penipuan dengan memberi penekanan kepada usaha mencegah dan mengesan penipuan secara proaktif, dan mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan kemungkinan yang boleh menimbulkan penipuan. Pendekatan kami yang kami gunakan untuk menangani penipuan ditumpukan kepada usaha mengekalkan suasana perundangan dan etika yang menggalakkan semua pihak yang berkepentingan untuk melindungi aset Syarikat dan membangkitkan sebarang keadaan yang disyaki berunsur penipuan. Kami berpegang kepada prinsip penipuan sifar. Justeru, apabila penipuan dikesan, disyaki atau didakwa berlaku, kami komited untuk menjalankan penyiasatan secara terperinci tentang perkara tersebut. Kami akan bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa yang berkaitan untuk memastikan keadilan ditegakkan dan akan mengambil langkah-langkah untuk menebus dan juga mengurangkan kerugian.

    E. Kami mengambil langkah susulan dan memberikan jawapan / mengemas kini pertanyaan dan aduan anda dengan segera

    1. Telefon
      • Apabila langkah susulan tidak diperlukan, kami akan cuba menyelesaikan isu dalam panggilan pertama.
      • Apabila langkah susulan diperlukan, kami akan berbuat demikian dalam 3 hari kerja dari tarikh panggilan pertama.
    2.  E-mel, Faks atau Pos
      • Kami akan memperakui penerimaan e-mel anda dalam masa 1 hari kerja dan menjawab dalam masa 3 hari kerja. Jika lebih banyak masa diperlukan untuk menjawab pertanyaan anda, kami akan memaklumkan kepada anda masa yang diperlukan.
      •  Kami akan menjawab surat anda dalam 3 hari kerja dari tarikh penerimaan. Jika lebih banyak masa diperlukan untuk menjawab pertanyaan anda, kami akan maklumkan jangka masa yang diperlukan.
    3. Kaunter/Cawangan
      • Apabila langkah susulan tidak diperlukan, kami akan cuba mencari penyelesaian dengan serta-merta.
      • Sekiranya langkah susulan diperlukan, kami akan melakukannya dalam 5 hari kerja dari tarikh kunjungan pertama.

    Perhatian: Sekiranya pertanyaan agak rumit, kami akan memperuntukkan masa yang sewajarnya dan memaklumkan kepada anda perkembangan terkini.

    F. Kami memastikan aduan dikendalikan dengan konsisten dan teliti

    • Anda akan dimaklumkan tentang pelbagai pilihan untuk mengemukakan aduan menerusi pelbagai saluran yang boleh didapati. Untuk menghubungi kami, sila klik sini. 
    • Kami akan menjalankan proses pengesahan apabila kami berkomunikasi dengan anda.
    • Kami akan menerangkan dengan jelas mengenai isu yang dibangkitkan dan mengumpul maklumat secukupnya supaya penyelesaian maklum boleh dicapai.
    • Kami akan menangani isu dengan cara yang adil, objektif dan tepat pada masanya, dan memaklumkan keputusan kami kepada anda tidak lewat dari 14 hari kalendar dari tarikh aduan diterima.
    • Jika kes rumit atau memerlukan penyiasatan lanjut, kami akan memaklumkan kepada anda perkembangan terkini setiap 14 hari kalendar. Jika kes masih belum diselesaikan, kami akan memaklumkan perkembangan selanjutnya dalam masa 14 hari kalendar lagi. Selepas itu, setiap 30 hari kalendar.
    • Anda akan dimaklumkan sewajarnya jika kami tidak dapat menangani isu dalam jangka masa yang ditetapkan.
    • Jika anda rasa pertikaian anda tidak diselesaikan secara adil, anda mempunyai pilihan untuk merujuk isu tersebut kepada Ombudsman Perkhidmatan Kewangan (OFS), tertakluk kepada skop OFS, atau kepada Bank Negara Malaysia (BNM), dalam masa 6 bulan selepas menerima keputusan kami.

     

    Ombudsman Perkhidmatan Kewangan

    Ketua Pegawai Eksekutif
    Ombudsman Perkhidmatan Kewangan (664393P)
    Tingkat 14, Blok Utama
    Menara Takaful Malaysia
    No. 4, Jalan Sultan Sulaiman
    50000 Kuala Lumpur
    Tel: +603-2272 2811
    E-mel: enquiry@ofs.org.my
    Klik di sini untuk butiran lanjut tentang cara untuk merujuk pertikaian kepada OFS

    Bank Negara Malaysia

    Pengarah
    Jabatan LINK & Pejabat Wilayah
    Bank Negara Malaysia
    Peti Surat 10922
    50929 Kuala Lumpur
    Tel: 1-300-88-5465 (Luar Negara: +603-2174 1717)
    Faks: +603-2174 1515
    E-mel: bnmtelelink@bnm.gov.my

    Tunggak 4: PROSES PENYELESAIAN TUNTUTAN YANG ADIL, TELUS DAN TEPAT PADA MASANYA

    A. Kami menetapkan tempoh yang jelas untuk proses penyelesaian tuntutan dan berusaha untuk menyelesaikan tuntutan dalam jangka masa yang ditetapkan ini, dengan cara yang telus.

    1. Kami akan memaklumkan kepada anda anggaran masa yang diambil untuk proses penyelesaian tuntutan dan piawaian perkhidmatan yang boleh dijangkakan menerusi pelbagai saluran (seperti cawangan / pusat panggilan / laman web / emel).
    2. Kami akan memaklumkan kepada anda perakuan penerimaan tuntutan anda dalam 7 hari kerja dari tarikh penerimaan tuntutan.
    3. Kami akan memastikan ejen kami menyerahkan semua tuntutan yang dibuat menerusi mereka kepada kami dalam masa 3 hari kerja, kecuali tuntutan berkaitan jenayah yang perlu dimaklumkan dalam masa 24 jam dari masa kerugian.
    4. Jika dokumentasi/maklumat tidak lengkap, kami akan memberitahu anda dalam 14 hari kerja dari tarikh perakuan penerimaan tuntutan.
    5. Kami akan memberitahu anda tentang prosedur tuntutan yang penting termasuk pelantikan penaksir, penilaian tuntutan dan sebagainya, dan juga masa yang ditetapkan.
    6. Kami akan memberitahu anda tentang perkembangan dalam proses tuntutan anda setiap 14 hari kerja. Kami akan memaklumkan anda tentang keputusannya sebaik sahaja ia dibuat.
    7. Sekiranya berlaku malapetaka / bencana, kami mungkin menerima sejumlah besar tuntutan. Oleh yang demikian, mungkin mustahil untuk kami menyelesaikan tuntutan dalam masa yang ditetapkan. Kami akan cuba memaklumkan tentang perkembangannya setiap 20 hari kerja.

    B. Kami akan memaklumkan kepada anda langkah seterusnya yang boleh diambil jika anda tidak berpuas hati dengan penyelesaian atau penolakan tuntutan

    1. Kami akan memberitahu anda tentang saluran yang disediakan kepada anda untuk membuat rayuan terhadap sesuatu keputusan atau untuk anda mengemukakan pertikaian (iaitu cawangan / pusat panggilan / laman web / emel).
    2. Jika sebarang tuntutan tidak diluluskan atau jumlahnya tidak sama dengan yang anda tuntut, kami akan menasihatkan anda supaya merujuk kepada prosedur untuk membuat rayuan menerusi Skim Ombudsman Kewangan bagi kes dalam bidang kuasa mereka. Untuk maklumat lanjut, sila klik sini.  

    KOMITMEN KAMI UNTUK MELAYAN PELANGGAN DENGAN ADIL

    Pengerusi, Lembaga Pengarah dan pengurusan kanan berusaha membawakan manfaat kewangan kepada pelanggan kami. Kami bertekad untuk membina hubungan jangka panjang yang saling bermanfaat kepada pelanggan kami. Piagam ini menekankan komitmen kami untuk mematuhi tahap piawaian tertinggi dalam usaha memberikan layanan adil dalam segala urusan kami dengan pelanggan, berlandaskan prinsip-prinsip berikut:

    1. Kami bertekad untuk menerapkan layanan adil dalam budaya korporat dan nilai-nilai teras kami

    • Kami menetapkan piawaian perniagaan yang adil dan munasabah dalam segala urusan kami dengan pelanggan. Ini termasuk menyediakan perkhidmatan atau produk kewangan yang sesuai dengan kedudukan kewangan pelanggan dan memastikan maklumat pelanggan sentiasa terpelihara;
    • Kami melatih semua kakitangan dan wakil yang berhubung dengan pelanggan untuk memberikan nasihat dan cadangan berkualiti;
    • Kami memandang serius maklum balas pelanggan demi penambahbaikan proses berterusan dan pengalaman pelanggan kami.

     

    2. Kami bertekad untuk memastikan terma yang adil dikenakan ke atas pelanggan

    • Kami memastikan terma dalam kontrak dan perjanjian kami adalah adil, telus dan disampaikan dengan sebaiknya kepada pelanggan;
    • Kami memastikan bahawa terma dan syarat yang dikenakan menetapkan hak, liabiliti dan kewajipan dengan jelas dan dalam bahasa yang mudahdifahami;
    • Kami memastikan bahawa terma dan syarat dalam kontrak atau perjanjian tidak diubah suai tanpa memaklumkan pelanggan terlebih dahulu.

     

    3. Kami bertekad untuk memastikan pelanggan diberikan maklumat yang jelas, relevan dan tepat pada masanya tentang perkhidmatan dan produk kewangan

    • Kami memberikan maklumat yang relevan dan tepat pada masanya kepada pelanggan tentang produk dan perkhidmatan untuk membolehkan mereka membuat keputusan maklum yang memenuhi keadaan dan keperluan kewangan mereka dengan cara terbaik;
    • Kami mendedahkan ciri-ciri penting produk, yuran dan caj, risiko dan manfaat dengan jelas dan ringkas;
    • Kami memastikan bahawa sebarang terma yang sangat penting dibawa kepada perhatian pelanggan dan diterangkan kepada pelanggan.

     

    4. Kami bertekad untuk memastikan kakitangan, wakil dan ejen kami memberikan sepenuh perhatian, usaha dan kemahiran apabila berurusan dengan pelanggan

    • Kami menjalankan kegiatan jualan, pengiklanan dan pemasaran perkhidmatan dan produk kewangan kami dengan penuh integriti dan tidak membuat tuntutan palsu atau melampau;
    • Kami mengelakkan atau dengan jelas mendedahkan konflik kepentingan sebenar atau yang mungkin wujud;
    • Kami memastikan bahawa petunjuk prestasi penting dan proses berkaitan layanan adil kepada pelanggan disemak dan dipantau. 

    FAQ

    + Expand All
    - Collapse All

    Apakah maksud Piagam Pelanggan?

    Piagam Pelanggan menggariskan piawaian perkhidmatan kami untuk memenuhi segala keperluan pelanggan AIA Bhd., AIA PUBLIC Takaful Bhd. dan AIA General Berhad dengan cekap, di bawah satu bumbung.


    Apakah masa pemprosesan piawai untuk memenuhi permintaan pelanggan berkaitan polisi atau sijil?

    Kami komited untuk menyediakan perkhidmatan telus, cekap dan menepati masa kepada pelanggan kami. Masa pemprosesan yang dijangkakan untuk memenuhi pelbagai permintaan dinyatakan di bawah Tunggak 3 Piagam Pelanggan kami. 


    Di mana pelanggan boleh mengemukakan pertanyaan atau membuat aduan?

    Kami menyediakan pelbagai saluran untuk pelanggan menghubungi kami berhubung dengan insurans hayat/am kami atau produk dan perkhidmatan Takaful, menerusi telefon, e-mel/faks/pos atau cawangan kami. Untuk butir-butir lanjut, sila klik ‘Hubungi Kami.’  


    Produk Kami
    Perlindungan Hayat
    Perlindungan Perubatan
    Perlindungan Penyakit Kritikal
    Simpanan & Pelaburan
    Perlindungan Kemalangan
    Penyelesaian Hartanah
    Insurans Kenderaan
    Produk Dalam Talian
    Produk Kami
    Perlindungan Hayat
    Perlindungan Perubatan
    Perlindungan Penyakit Kritikal
    Simpanan & Pelaburan
    Perlindungan Kemalangan
    Penyelesaian Hartanah
    Insurans Kenderaan
    Produk atas talian
    Tahukan Anda
    Kesihatan & Kesejahteraan
    Kewangan & Insurans
    Galeri Video
    Statistik Kesihatan
    Tentang Kami
    Tentang AIA Bhd.
    Tentang AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    Tentang AIA General Berhad
    Tentang AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    Peluang Kerjaya
    Program Komuniti
    Acara & Promosi
    Peta Laman
    Bantuan & Sokongan
    Hubungi Kami
    Soalan Lazim
    Pengumuman Penting
    Hab Borang
    AIA Malaysia
    Menara AIA, 99, Jalan Ampang,
    50450 Kuala Lumpur
    AIA Bhd.
    1300-88-1899
    Untuk Pelanggan Luar Negara
    603 2056 1111
    AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    1300-88-8922
    AIA General Berhad
    1300-88-1899
    AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    1300-22-7771
    AIA Auto Assist / Roadside Assist
    1-800-88-8733
    Tahukah Anda
    Kesihatan & Kesejahteraan
    Kewangan & Insurans
    Galeri Video
    Statistik Kesihatan
    TENTANG KAMI
    Tentang AIA Bhd.
    Tentang AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    Tentang AIA General Berhad
    Tentang AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    Peluang Kerjaya
    Program Komuniti
    Acara & Promosi
    Peta Laman

    Laman web ini menggunakan kuki bertujuan untuk meningkatkan kemudahan pengguna. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai jenis kuki yang kami kumpulkan, apa yang kami gunakan, dan cara menguruskan tetapan kuki anda di dalam Polisi Kuki dan Penyata Privasi.

    Bantuan & Sokongan
    Hubungi Kami
    Soalan Lazim
    Pengumuman Penting
    Hab Borang
    AIA Malaysia
    Menara AIA, 99, Jalan Ampang,
    50450 Kuala Lumpur
    AIA Bhd.
    1300-88-1899
    Untuk Pelanggan Luar Negara
    603 2056 1111
    AIA PUBLIC Takaful Bhd.
    1300-88-8922
    AIA General Berhad
    1300-88-1899
    AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd.
    1300-22-7771
    AIA Roadside Assist
    1-800-88-8733
    www.aia.com.my/roadsideAssist

    Hak cipta © 2023 AIA Group Limited dan anak-anak syarikatnya. AIA Bhd. 200701032867 (790895-D) AIA PUBLIC Takaful Bhd. 201101007816 (935955-M) AIA General Berhad 201001040438 (924363-W) AIA Pension and Asset Management Sdn. Bhd. 201201027147 (1011637-P) AIA Health Services Sdn. Bhd. 199601016211 (388561-T). Semua hak cipta terpelihara.
    Terma Penggunaan | Penyataan Privasi | Kod Tatacara | Peta Laman