pageheroimage

Lain-Lain

Standard Pelaporan Bersama

Standard Pelaporan Bersama adalah peraturan untuk pengumpulan dan pelaporan maklumat di seluruh dunia bagi institusi kewangan (termasuk syarikat insurans dan pengendali takaful) yang tertakluk di bawah bidang kuasa yang menyertai dengan tujuan untuk meningkatkan ketelusan cukai dan menangani pengelakan cukai di antara sempadan.

Semua institusi kewangan, termasuk pihak AIA, dikehendaki untuk mengumpul dan melaporkan butiran cukai anda berikutan perintah yang diwartakan oleh Kerajaan Persekutuan Malaysia di bawah Kaedah-Kaedah Cukai Pendapatan (Pertukaran Automatik Maklumat Akaun Kewangan) 2016 ("Peraturan-Peraturan CRS").

Ya, berdasarkan Peraturan-Peraturan CRS, kesemua institusi kewangan yang tertakluk di bawah bidang kuasa yang menyertai dikehendaki mematuhi keperluan CRS.

Peraturan-Peraturan CRS menghendaki pihak AIA untuk mendapatkan status cukai pemastautin di negara asing (jika ada).

Sebagai contoh, jika anda mempunyai polisi insurans di bawah AIA, pihak AIA perlu meminta anda untuk mendedahkan status cukai pemastautin dengan melengkapkan "Borang Perakuan Diri". Sekiranya anda mempunyai cukai pemastautin di negara asing, pihak AIA akan melaporkan maklumat anda kepada pihak berkuasa kerajaan tempatan atau badan pengawalseliaan. Jika anda mempunyai cukai pemastautin di sesebuah negara, maklumat berkenaan boleh ditukar dengan pihak berkuasa percukaian negara tersebut / bidang kuasa yang berkenaan.

Sila hubungi penasihat cukai anda atau rujuk ke laman sesawang “Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD)” untuk maklumat terperinci tentang Standard Pelaporan Bersama. Pihak AIA, sebagai institusi kewangan, tidak dibenarkan untuk memberi sebarang nasihat berkenaan percukaian.

Anda perlu melengkapkan “Borang Perakuan Diri” dan mengesahkan status cukai pemastautin untuk negara selain Malaysia dan Amerika Syarikat.

Di bawah peraturan-peraturan CRS, sebagai peruntukan undang-undang, pihak AIA dikehendaki untuk memeriksa maklumat yang diberikan oleh anda di dalam Borang Perakuan Diri. Di antara dokumen-dokumen sokongan yang diminta adalah salinan pasport, permit pekerjaan, visa pelajar dan sebagainya.

Memandangkan ini merupakan sebahagian dari Peraturan-peraturan CRS, pihak AIA tidak boleh memproses permohonan bagi perlindungan insurans/ takaful, membuat sebarang perubahan/kemaskini maklumat atau tuntutan tanpa dokumen-dokument yang dikehendaki.

Ya, maklumat yang anda berikan dilindungi oleh pihak AIA. Pihak AIA menghormati privasi data anda.

Untuk maklumat lanjut berkenaan dengan CRS, sila kunjungi ke laman sesawang “OECD Automatic Exchange of Information” di http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange.

Definisi

Entiti bukan kewangan (NFE) dianggap sebagai NFE Aktif jika memenuhi salah satu kriteria yang disenaraikan di bawah. Ringkasnya, kriteria tersebut merujuk kepada:

  • NFE aktif oleh sebab pendapatan dan aset; didagangkan NFE yang didagangkan kepada umum;
  • Entiti-entiti Kerajaan, Organisasi-organisasi Antarabangsa, Bank-bank Pusat, atau entiti-entiti yang dimiliki sepenuhnya oleh mereka;
  • Pegangan di dalam NFE yang merupakan ahli kumpulan bukan kewangan;
  • NFE yang baru ditubuhkan;
  • NFE yang di dalam proses pembubaran atau pemulihan dari status muflis;
  • Pusat-pusat perbendaharaan yang merupakan ahli kumpulan bukan kewangan; atau
  • NFE yang bukan berorientasikan keuntungan.

Sebuah entiti akan diklasifikasikan sebagai "NFE Aktif" jika memenuhi mana-mana kriteria berikut:

a) kurang daripada 50% pendapatan kasar NFE bagi tahun kalendar sebelumnya atau tempoh pelaporan (yang di tetapkan) adalah pendapatan pasif dan kurang daripada 50% aset yang dipegang oleh NFE dalam tahun kalendar sebelumnya atau tempoh pelaporan (yang di tetapkan) adalah aset yang di gunakan atau dipegang untuk pengeluaran pendapatan pasif;

b) Stok NFE sentiasa didagangkan di pasaran sekuriti (yang kukuh) atau NFE adalah Entiti Berkaitan kepada Entiti yang memiliki stok di mana didagangkan secara kerap di pasaran sekuriti (yang kukuh);

c) NFE adalah Entiti Kerajaan, Pertubuhan Antarabangsa, Bank Pusat, atau Entiti yang dimiliki sepenuhnya oleh salah satu atau lebih oleh entiti-entiti tersebut;

d) Sebilangan besar aktiviti NFE terdiri daripada memegang (keseluruhan atau sebahagian) stok tertunggak, atau menyediakan pembiayaan dan perkhidmatan kepada, satu atau lebih anak syarikat yang terlibat dalam perdagangan atau perniagaan selain daripada perniagaan Institusi Kewangan , Kecuali Entiti tidak layak untuk status ini jika Entiti berfungsi (atau memegang dirinya sendiri) sebagai dana pelaburan, seperti dana ekuiti persendirian, dana modal teroka, dana beli beli yang leveraged, atau mana-mana kenderaan pelaburan yang tujuannya diperolehi Atau syarikat dana dan kemudian memegang kepentingan dalam syarikat tersebut sebagai aset modal untuk tujuan pelaburan;

e) NFE masih belum menjalankan perniagaan dan tidak mempunyai sejarah operasi terdahulu, ("NFE permulaan") tetapi melabur modal ke dalam aset dengan niat untuk mengendalikan perniagaan selain daripada Institusi Kewangan, dengan syarat bahawa NFE tidak layak untuk pengecualian ini selepas tarikh 24 bulan selepas tarikh organisasi awal NFE;

f) NFE bukanlah Institusi Kewangan dalam tempoh lima tahun yang lalu, dan sedang dalam proses melikuidasi asetnya atau menyusun semula dengan niat untuk meneruskan atau memulakan semula operasi dalam perniagaan selain daripada Institusi Kewangan;

g) NFE terutamanya terlibat dalam urus niaga pembiayaan dan lindung nilai dengan, atau untuk Entiti Berkaitan yang bukan Institusi Kewangan, dan tidak menyediakan perkhidmatan pembiayaan atau lindung nilai kepada mana-mana Entiti yang bukan Entiti Terkait, dengan syarat bahawa kumpulan mana-mana Berkaitan tersebut Entiti terutamanya terlibat dalam perniagaan selain daripada Institusi Kewangan; Atau H) NFE memenuhi semua keperluan berikut ("NFE bukan keuntungan"):

  1. it ditubuhkan dan dikendalikan di bidang kuasanya kediaman semata-mata untuk tujuan agama, amal, saintifik, seni, budaya, olahraga, atau pendidikan; Atau ia ditubuhkan dan dikendalikan di bidang kuasa kediamannya dan ia adalah organisasi profesional, liga perniagaan, dewan perniagaan, organisasi buruh, organisasi pertanian atau hortikultur, liga sivik atau organisasi yang dikendalikan secara eksklusif untuk mempromosikan kebajikan sosial;
  2. it adalah dikecualikan daripada cukai pendapatan dalam bidang kuasanya kediaman;
  3. it tidak mempunyai pemegang saham atau ahli yang mempunyai kepentingan proprietari atau berfaedah dalam pendapatan atau asetnya;
  4. undang-undang yang terpakai di bidang kuasa kediaman NFE atau dokumen pembentukan NFE tidak membenarkan apa-apa pendapatan atau aset NFE diagihkan kepada, atau memohon untuk manfaat, orang persendirian atau entiti bukan amal selain daripada mengikut Kelakuan aktiviti amal NFE, atau sebagai pembayaran pampasan yang munasabah untuk perkhidmatan yang diberikan, atau sebagai pembayaran yang mewakili nilai pasaran yang adil harta yang telah dibeli oleh NFE; Dan
  5. undang-undang yang terpakai bagi bidang kuasa kediaman NFE atau dokumen pembentukan NFE menghendaki bahawa, apabila pembubaran atau pembubaran NFE, kesemua asetnya diagihkan kepada Entiti Kerajaan atau organisasi bukan keuntungan lain, atau eskal kepada kerajaan Bidang kuasa kediaman NFE atau mana-mana bahagian politik.

Nota: Entiti tertentu (seperti NFFE Wilayah AS) mungkin layak untuk status NFFE Aktif di bawah FATCA tetapi tidak status NFE Aktif di bawah CRS.

"Individu yang mengawal" adalah orang asli yang menjalankan kawalan ke atas entiti. Di mana entiti Pemegang Akaun dianggap sebagai Entiti Bukan Kewangan Pasif ("NFE") maka Institusi Kewangan mesti menentukan sama ada Orang Yang Mengawal tersebut adalah Orang yang Dilaporkan.

Dalam hal kepercayaan, Orang yang Mengendalikan adalah pengurus, pemegang amanah, pelindung (jika ada), benefisiari atau kelas (beneficiaries), atau Mana-mana orang lain yang menggunakan kawalan berkesan yang muktamad terhadap kepercayaan (termasuk melalui rangkaian kawalan atau pemilikan). Di bawah CRS, para pemegang amanah, pemegang amanah, pelindung (jika ada), dan benefisiari atau kelas penerima, sentiasa diperlakukan sebagai Mengawal Orang yang mempunyai kepercayaan, tanpa mengira Sama ada atau tidak mereka menjalankan kawalan ke atas aktiviti-aktiviti kepercayaan itu atau tidak.

Para pengurus amanah adalah Entiti maka CRS memerlukan Institusi Kewangan untuk mengenal pasti Orang Pengawas pelindung dan apabila diperlukan melaporkannya sebagai Pengawas Orang kepercayaan.

Dalam kes pengaturan undang-undang selain amanah, "Orang yang Mengendalikan bermaksud orang yang sama atau kedudukan yang sama

Institusi Kustodian "bermaksud mana-mana Entiti yang memegang, sebagai sebahagian besar perniagaannya, Aset Kewangan untuk akaun orang lain. Di sinilah pendapatan kasar Entiti yang berpunca daripada pegangan Aset Kewangan dan perkhidmatan kewangan yang berkaitan sama atau melebihi 20% daripada pendapatan kasar Entiti pada masa yang lebih singkat: (i) tempoh tiga tahun yang berakhir pada 31 Disember (atau akhir Hari tempoh perakaunan bukan kalendar) sebelum tahun di mana penentuan dibuat; Atau (ii) tempoh di mana Entiti telah wujud.

Orang perseorangan atau pengaturan undang-undang, seperti perbadanan, organisasi, perkongsian, amanah atau yayasan. Istilah ini merangkumi mana-mana orang selain individu (iaitu orang asli).

Institusi Kewangan "bermaksud" Institusi Kustodian "," Institusi Depositori "," Entiti Pelaburan ", atau" Syarikat Insurans Tertentu ".

"NFE" adalah Entiti mana-mana yang bukan Institusi Kewangan.

Institusi Kewangan Bukan Pelaporan "bermaksud mana-mana Institusi Kewangan yang:

  • Entiti Kerajaan, Pertubuhan Antarabangsa atau Bank Pusat, selain berkenaan dengan pembayaran yang diperoleh daripada kewajipan yang diadakan berkaitan dengan aktiviti kewangan komersil jenis yang terlibat dengan Syarikat Insurans Tertentu, Institusi Kustodian, atau Institusi Depositori;
  • Kumpulan Wang Persaraan Terhad yang Terlengkap; Dana Persaraan Sempit; Dana Pencen bagi Entiti Kerajaan, Pertubuhan Antarabangsa atau Bank Negara; Atau Penerbit Kad Kredit Berkelayakan;
  • Kenderaan Pelaburan Kolektif Dikecualikan; Atau
  • Amanah yang Dimaklumkan Pemegang Amanah: amanah di mana pemegang amanah amanah itu adalah Institusi Kewangan Pelaporan dan melaporkan semua maklumat yang diperlukan untuk dilaporkan berkenaan dengan semua Akaun yang Boleh Diperbaharkan bagi kepercayaan itu;

Apa-apa yang lain yang ditakrifkan dalam undang-undang negara-negara tertentu sebagai Institusi Kewangan Bukan Pelaporan.

Bidang kuasa yang mengambil bahagian bermaksud bidang kuasa yang mana perjanjian dibuat dengan mana ia akan memberikan maklumat yang dinyatakan dalam CRS.

Institusi Kewangan Jurisdiksi Penyertaan bermaksud mana-mana Institusi Kewangan yang merupakan pemastautin cukai dalam Bidang Kuasa Penyertaan, tetapi tidak termasuk mana-mana cawangan Institusi Kewangan yang terletak di luar bidang kuasa itu, dan mana-mana cawangan Institusi Kewangan yang bukan pemastautin cukai dalam Bidang Kuasa Penyertaan, Jika cawangan itu terletak di Bidang kuasa yang menyertainya.

NFE pasif bermakna mana-mana: (i) NFE yang bukan NFE Aktif; Dan (ii) Entiti Pelaburan yang terletak di Bidang Bukan Peserta yang diurus dan diuruskan oleh Institusi Kewangan lain.

Entiti adalah "Entiti Berkaitan" entiti lain jika Entiti mengendalikan entiti yang lain, atau kedua Entiti tersebut berada di bawah kawalan bersama. Untuk tujuan kawalan ini termasuk pemilikan langsung atau tidak langsung lebih daripada 50% undi dan nilai dalam Entiti.

Akaun yang Boleh Diperluas "bermaksud akaun yang dipegang oleh satu atau lebih Orang yang Dilaporkan atau oleh NFE Pasif dengan satu atau lebih Orang Yang Mengawal yang Boleh Dilaporkan.

Bidang kuasa yang boleh dilaporkan adalah bidang kuasa yang mempunyai kewajipan untuk menyediakan maklumat akaun kewangan.

Bidang Kuasa yang Dilaporkan adalah Entiti yang merupakan pemastautin cukai dalam Bidang Kuasa yang Dilaporkan di bawah undang-undang cukai bidang kuasa tersebut - dengan merujuk kepada undang-undang tempatan di negara di mana Entiti ditubuhkan, diperbadankan atau diuruskan. Entiti seperti perkongsian, perkongsian liabiliti terhad atau perkiraan undang-undang yang serupa yang tidak mempunyai tempat kediaman untuk tujuan cukai hendaklah dianggap sebagai pemastautin di bidang kuasa tempat tempat pengurusan berkesan terletak. Oleh itu, jika Entiti memperakui bahawa ia tidak mempunyai tempat kediaman untuk tujuan cukai ia harus melengkapkan borang yang menyatakan alamat pejabat utamanya.

Entiti penghuni berganda boleh bergantung kepada peraturan tiebreaker yang terkandung dalam konvensyen cukai (jika berkenaan) untuk menentukan kediaman mereka untuk tujuan cukai.

"Orang yang Boleh Dilaporkan" ditakrifkan sebagai "Bidang Kuasa yang Boleh Dilaporkan", selain daripada:

  • sebuah perbadanan stok yang diperdagangkan secara kerap di satu atau lebih pasaran sekuriti yang mantap;
  • mana-mana perbadanan yang merupakan Entiti Terkait suatu perbadanan yang diperihalkan dalam fasal (i);
  • sebuah Entiti Kerajaan;
  • Pertubuhan Antarabangsa;
  • sebuah Bank Negara; Atau
  • Institusi Kewangan (kecuali Entiti Pelaburan yang dinyatakan dalam Sub Perenggan A (6) b) CRS yang bukan Institusi Kewangan Bidang Kuasa Penyertaan. Sebaliknya, Entiti Pelaburan sedemikian dianggap sebagai Pasif NFE.)

Secara umumnya, Entiti akan bermastautin untuk tujuan cukai dalam bidang kuasa jika, di bawah undang-undang bidang kuasa itu (termasuk konvensyen cukai), ia membayar atau harus membayar cukai di dalamnya oleh sebab domisili, tempat kediaman, tempat pengurusan atau pemerbadanannya, atau Apa-apa kriteria lain yang serupa, dan bukan sahaja dari punca-punca dalam bidang kuasa itu. Entiti penghuni dua boleh bergantung kepada peraturan tiebreaker yang terkandung dalam konvensyen percukaian (jika berkenaan) untuk menyelesaikan kes kediaman berganda untuk menentukan tempat kediaman mereka untuk tujuan cukai. Entiti seperti perkongsian, perkongsian liabiliti terhad atau perkiraan undang-undang yang serupa yang tidak mempunyai tempat kediaman untuk tujuan cukai hendaklah dianggap sebagai pemastautin di bidang kuasa tempat tempat pengurusan berkesan terletak. Sebuah amanah dianggap sebagai pemastautin di mana satu atau lebih pemegang amanahnya bermastautin.

Syarikat Insurans Khas bermaksud mana-mana Entiti yang merupakan syarikat insurans (atau syarikat induk syarikat insurans) yang mengeluarkan, atau diwajibkan membuat pembayaran berkenaan dengan, Kontrak Insurans Nilai Tunai atau Kontrak Anuiti. Ini juga terpakai kepada Pengendali Takaful.

"TIN" bermaksud Nombor Pengenalan Cukai atau bersamaan dengan berfungsi dengan tidak adanya TIN. A TIN adalah gabungan huruf atau nombor yang unik yang diberikan oleh bidang kuasa kepada individu atau Entiti dan digunakan untuk mengenal pasti individu atau Entiti untuk tujuan mentadbir undang-undang cukai bidang kuasa tersebut.

 

Penyata Privasi

PDPA 2010 adalah Akta, yang digubal oleh Parlimen Malaysia, untuk mengawal selia pemprosesan data peribadi dalam urus niaga komersial.

PDPA mentakrif maklumat peribadi sebagai sebarang maklumat yang diberikan oleh seseorang individu semasa urus niaga komersial. Maklumat tersebut merujuk secara langsung atau tidak langsung kepada individu terbabit, yang dikenali atau boleh dikenal pasti berasaskan maklumat yang diberikan itu. Maklumat peribadi meliputi nama, alamat, nombor KP, nombor pasport, alamat emel dan butiran untuk dihubungi yang lain.

Maklumat peribadi sensitif adalah maklumat yang merujuk kepada kesihatan fizikal atau mental atau keadaan seseorang individu. Ia meliputi:

  • pandangan politik;
  • pegangan agama;
  • sebarang kesalahan yang pernah dilakukan atau dianggap pernah dilakukan; atau
  • sebarang maklumat peribadi lain seperti yang ditentukan oleh Kementerian yang berkenaan sebagaimana yang termaktub di dalam Akta.

Sebarang transaksi perniagaan yang tidak semestinya berkontrak. Ini termasuk pengumpulan maklumat peribadi pelanggan-pelanggan berpotensi.

Ia adalah perlakuan mengumpul, merekod, memegang atau menyimpan maklumat peribadi dan menjalankan sebarang operasi atau beberapa operasi ke atas maklumat peribadi tersebut.

Anda mempunyai hak untuk: 

i)   Mengakses maklumat peribadi anda dan mengemaskini butirannya. Ini bagi memastikan supaya maklumat peribadi tersebut adalah tepat, lengkap dan yang terkini.

ii)   Menarik balik kebenaran anda terhadap pendedahan maklumat peribadi anda bagi tujuan pemasaran atau sebarang tujuan lain, selain daripada untuk digunakan bagi perkhidmatan yang anda langgani.

Kami tidak boleh menolak permohonan anda untuk mengakses maklumat peribadi anda sendiri. Kami hanya boleh berbuat demikian jika kami tidak dapat memastikan identiti anda.

Ya, Penyata Privasi boleh didapati di sini dan juga di Pusat-pusat Pelanggan kami.

Kami hanya akan menyimpan maklumat peribadi anda selama mana yang diperlukan. Ini bertujuan supaya kami boleh menggunakan maklumat tersebut untuk memproses permohonan anda atau mematuhi sebarang keperluan perundangan, penguatkuasaan atau dalaman.

Dalam kes-kes tertentu, kami mungkin akan memindahkan maklumat peribadi anda ke luar Malaysia. Ini perlu untuk memberikan kepada anda perkhidmatan yang anda kehendaki atau apabila kami perlu melaksanakan obligasi berkontrak kami.

Kami tidak akan dapat memproses permohonan anda jika anda tidak memberikan maklumat mandatori yang kami perlukan. Dalam kes-kes di mana anda tidak memberikan maklumat yang dianggap sukarela, kami masih akan memproses permohonan anda, tetapi mungkin tidak dapat menyediakan sepenuhnya rangkaian perkhidmatan yang kami tawarkan.

Anda boleh melakukannya dengan menulis surat kepada kami. Sila hantarkan surat anda kepada:

Customer Servicing,
Level 6, Wisma AIA,
99 Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.

Anda boleh memohon untuk mengakses maklumat peribadi anda dengan menghubungi Talian Perkhidmatan kami di 1300 88 1899 atau dengan mengunjungi mana-mana Pusat Pelanggan kami untuk mendapatkan bantuan.

Ya, anda boleh membuat permohonan kepada AIA untuk memperbetulkan atau mengemaskini maklumat peribadi anda. Sila klik "Perkhidmatan Polisi" di laman Soalan Lazim untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Ya. Pihak-pihak yang boleh berbuat demikian adalah: 

(i) Ibu bapa, penjaga atau individu yang memegang tanggungjawab penjagaan ke atas anda jika anda berusia di bawah 18 tahun; 

(ii) Individu-individu yang dilantik oleh mahkamah untuk menguruskan hal ehwal anda; atau 

(iii) Individu-individu yang anda telah beri kuasa secara bertulis untuk mengakses maklumat peribadi anda.